• Эхлэл
  • Цаг агаар
  • Валют ханш
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Үзэл бодол
  • Спорт
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • Энтертайнмэнт
  • Зурхай



Үндсэн хуулийн өөрчлөлт 1992 оны дараах шиг уур амьсгал бүрдүүлэв үү

УИХ-аас Үндсэн хуульд өөрчлөлт хийж, УИХ-ын сонгуулийн холимог тогтолцоог сонгож, гишүүдийн тоог нэмлээ. Энэ өөрчлөлт ковид, дайнаас улбаалсан дэлхийн хямралын цаг үетэй давхацсан. Ингэснээр олон нийтийн зүгээс бодит үнэлэлт хийх боломж хомс байх шиг байна. Учир нь, нийгмийн нэлээд хэсэг нь эдийн засгийн чадамжид гол анхаарлаа хандуулж байгаа нь анзаарагдаж байна.

Гэтэл хэдхэн хоногийн өмнө хэлэлцэж баталсан энэ өөрчлөлт “цаг үеийн шаардлага” гэдгийг судлаачид одоогоос арваад жилийн өмнө “тогтоосон”  байгаа юм. УИХ, НҮБ-ын Хөгжлийн хөтөлбөрийн хамтарсан судалгааны баг 2013 оны наймдугаар сараас эхлээд бараг гурван жил ажиллажээ. Мэдээж хэрэг, 1992 оны Үндсэн хууль ерөнхийдөө анх дэвшүүлсэн зорилтдоо хүрсэн. Ардчилсан нийгэмд шилжих, хүний эрхийг хамгаалах, зах зээлийн эдийн засгийг хөгжүүлэхэд чиглэсэн эрх зүйн үндсийг бий болгох явдал байсан. Түүндээ хүрсэн. Хамгийн чухал нь тухайн үеийн Оросын хүчтэй нөлөөлөлд хэдэн арван жил байсны дараах Монгол Улс жинхэнэ утгаараа бие даасан улс төрийн тогтолцоог төлөвшүүлж чадсан. Ийм дүгнэлтийг судлаачид хийсэн.

Үүний зэрэгцээ тэд төр засгийн хууль ёсны хүлээн зөвшөөрөгдсөн байдал, улс төрийн зөрчлийг зохицуулах, төр засгаас дур зоргоороо авирлах боломжийг хязгаарлах, төр засгийг эрх мэдэлжүүлэх гэсэн хэд хэдэн “гадаад” шалгуураар Үндсэн хуулийн хэрэгжилтийн байдалд үнэлгээ өгсөн байдаг. Тэндээс “Үндсэн хууль эхний хоёр шалгуурын хувьд үүргээ сайн гүйцэтгэж, харин гурав ба дөрөв дэх шалгуурын хувьд засч залруулах шаардлага байгаа хэмээн дүгнэв” гэжээ.

Хамгийн чухал нь “Аливаа үндсэн хууль түүнийг анх боловсруулагчдын бүрэн тооцоолж чадаагүй сорилтой тулгардаг. Монгол Улсын хувьд хоёр сорилтой тулгарсан.

Нэгдүгээрт, УИХ-ын гишүүн Засгийн газрын гишүүний албыг давхар хаших эсэх тухай асуудлыг Үндсэн хуулийн Цэц 1996 онд хэлэлцэж, гүйцэтгэх ба хууль тогтоох эрх мэдлийг тусгаарлахаар шийдвэрлэсэн. Түүнээс хойш энэ асуудал улстөрчдийн анхаарлын төвд байсаар байна. Анх Үндсэн хуулийн төслийг хэлэлцэх явцад энэ асуудал товч хөндөгдсөн. Гэвч практикт ийм маргаан дагуулсан. 

Хоёрдугаарт, эрдэс баялгийн нөөцийг илрүүлсэн нь Монгол Улсын эдийн засгийн бүтцийг үндсээр нь өөрчилсөн. Урьдчилж төсөөлөөгүй олон тулгамдсан асуудлыг бий болгосон. Одоо түүнийг зөв зүйтэй шийдвэрлэх нь засаглалын тогтолцоонд том сорил болж байна. Монгол Улс энэ сорилыг амжилттай даван туулж чадах эсэх нь ойрын ирээдүйн тулгамдсан асуудал болно” гэсэн байдаг.

Үнэхээр ч Үндсэн хуульд сая оруулсан өөрчлөлттэй холбоотой Хууль зүйн үндэсний хүрээлэнгээс хийсэн тандалт судалгаагаар зайлшгүй шаардлагатай нь гарч ирсэн.

1990 оноос хойш сонгуулийн мажоритар тогтолцоог ашиглаж байгаа боловч, мажоритар тогтолцооны сул тал болох сонгогчдын санал гээгдэх, улс төрийн жижиг нам парламентад суудал авч чадахгүй байх, улмаар улс төрийн цөөнхийн оролцоог хангаж чадахгүйд хүрэх гэх мэт тогтолцооны гажуудал гарсаар байна. Үүнийг шийдвэрлэхийн тулд сонгуулийн холимог тогтолцоог нэвтрүүлэх эрх зүйн орчин бүрдүүлэх нь зөв. Ингэж үзсэн.

УИХ-ын гишүүдийн тооны тухайд 1992 онд УИХ-ын нэг гишүүн 29,145 иргэнийг төлөөлж байсан. 2020 онд УИХ-ын нэг гишүүн 46,178 иргэнийг төлөөлөх болсон бөгөөд тэдний төлөөлөх чадвар сулрах магадлал үүсээд байна гэсэн.

“Албан ёсоор” бол ийм үндэслэлүүд бий. Албан бусаар буюу практикаар нотлогдсон шаардлагыг нийтээрээ мэднэ. Тогтолцооны тухайд можаритараар яваад байх юм бол маш товчхон хэлэхэд, нутгийн хүн л гишүүн болдог нь үргэлжилсэн хэвээр үлдэнэ. Улмаар тэднийг нэгтгэж чадсан нам л эрх барьсаар байх боломжтой. Тооны хувьд гадна, дотнын хууль лоббиддог нөхдүүд 76 гишүүнийг аргалаад сурчихсан. Тогтолцоо өөрчлөгдөж, тоо нэмэгдсэнээр нийгмийн бүх төлөөлөл УИХ-д орж ирнэ. Аргалж, ашиг сонирхолдоо нийцсэн хууль батлуулах боломж хаагдана. Түүнчлэн дагалдаж өөрчлөгдөх хуулиудаар “УИХ-ын гишүүн гэж хэн бэ”, “УИХ-д хэн нэр дэвших вэ” гэх зэргээр суурь өөрчлөлтүүд орно.

Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийг батлах үеэр УИХ-ын дарга Г.Занданшатар “Өнөөдөр Монголын нийгэмд томоохон шилжилт хийгдэж байна. Төр иргэний итгэлцлийг холдуулж, парламентын нэр хүндэд зориуд зохион байгуулалттайгаар халдаж, парламентын ардчиллыг мохоож буй гадаад, дотоодын шунахай бүлэглэлүүдэд тэдний буруу булхайг илчилж байгаа явдал таалагдахгүй байгаа. Монголын төр тэрхүү шударга бусын хариуг өнөөдөр Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулсныхаа нэгэн адил шийдвэртэй үзүүлж, тод томруун харуулах ёстой” гэсэн. Бас Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ “30 жилийн турш улс төрийн намууд сонгууль дөхөөд ирэхээр өөртөө зориулсан сонгуулийн дүрмийг зохиож, Сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулж явлаа. Үүнээс болж урт хугацааны хөгжлийн бодлого алдагдсан гэж хэлж болно. Нэг УИХ-ын гишүүн үлэмж хэмжээний эрх мэдэлтэй байдаг. Бие биедээ хариуцлага тооцох боломжгүй, гишүүд томилолтоор явахад чуулган гацах хэмжээний том эрх мэдлийн төвлөрөлтэй байлаа. Өнөөдөр би гишүүддээ зоригтой шийдвэр гаргасанд талархаж байна. Энэ эрх мэдлийн төвлөрлийг задлах шийдвэр гарч байна. Энэ Үндсэн хуулийн өөрчлөлт батлагдсанаар цаашдаа УИХ-ын гишүүн байх тийм ч сонирхолтой зүйл биш болно. Бизнесийн зарчмаар энд орж ирэх ямар ч ашиггүй болно. Яг түмнээ төлөөлөх суурь зарчим хэрэгжинэ” гэсэн. Тиймээс энэ удаагийн Үндсэн хуулийн өөрчлөлт илүү реформын шинжтэй болж байгаа юм. Яахав, улс төрийн зарим нам, хүчин, бүлэглэлийн зүгээс хуулийн хэлэлцүүлгийн үеэр гишүүдийн тоог барьж авч сөрөг сурталчилгаа хийсэн. Гэхдээ Үндсэн хуулийн өөрчлөлт нийгэмд томоохон хүлээлт үүсгэх шиг боллоо. Том, жижиг намуудын дотоодод хөдөлгөөн нэлээд орох шинжтэй байна. Ер нь эхэлчихсэн байна. Цаашлаад Үндсэн хуулийн өөрчлөлтөд нийцүүлсэн арга хэмжээг нийгмийн бүх түвшинд авч эхлэх бололтой. Зарим судлаач “1992 оны дараах уур амьсгал бүрдэж эхэлж байна” гэж дүгнэжээ.

 

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2023 ОНЫ ЗУРГАДУГААР САРЫН 5. ДАВАА ГАРАГ. № 110 (7095)

    ХУВААЛЦАХ ЖИРГЭХ


МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ
Сэтгэгдэл үлдээх
  • Цагаар
  • Таалагдсан
  • Цагаар
    • Цагаар
    • Таалагдсан

Сэтгэгдэл байхгүй байна.
ХОЛБООТОЙ МЭДЭЭ
Ерөнхийлөгчийн өрөөнд болсон яриа МАН-ын Бага хурал дээр яаж үргэлжлэх вэ?!
“...Улстөрчдийн хууль бус хөрөнгийг хураах уу” гэдгийг ард түмнээр шийдүүлэх үү?
Л.Оюун-Эрдэнэ “Засгийн газар тарвал би ажлаа өгнө” гэжээ
“...Оюун-Эрдэнийг огцруулах” акцын ард...



Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.





  • Эхлэл
  • Цаг агаар
  • Валют ханш
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Үзэл бодол
  • Спорт
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • Энтертайнмэнт
  • Зурхай



Үндсэн хуулийн өөрчлөлт 1992 оны дараах шиг уур амьсгал бүрдүүлэв үү

УИХ-аас Үндсэн хуульд өөрчлөлт хийж, УИХ-ын сонгуулийн холимог тогтолцоог сонгож, гишүүдийн тоог нэмлээ. Энэ өөрчлөлт ковид, дайнаас улбаалсан дэлхийн хямралын цаг үетэй давхацсан. Ингэснээр олон нийтийн зүгээс бодит үнэлэлт хийх боломж хомс байх шиг байна. Учир нь, нийгмийн нэлээд хэсэг нь эдийн засгийн чадамжид гол анхаарлаа хандуулж байгаа нь анзаарагдаж байна.

Гэтэл хэдхэн хоногийн өмнө хэлэлцэж баталсан энэ өөрчлөлт “цаг үеийн шаардлага” гэдгийг судлаачид одоогоос арваад жилийн өмнө “тогтоосон”  байгаа юм. УИХ, НҮБ-ын Хөгжлийн хөтөлбөрийн хамтарсан судалгааны баг 2013 оны наймдугаар сараас эхлээд бараг гурван жил ажиллажээ. Мэдээж хэрэг, 1992 оны Үндсэн хууль ерөнхийдөө анх дэвшүүлсэн зорилтдоо хүрсэн. Ардчилсан нийгэмд шилжих, хүний эрхийг хамгаалах, зах зээлийн эдийн засгийг хөгжүүлэхэд чиглэсэн эрх зүйн үндсийг бий болгох явдал байсан. Түүндээ хүрсэн. Хамгийн чухал нь тухайн үеийн Оросын хүчтэй нөлөөлөлд хэдэн арван жил байсны дараах Монгол Улс жинхэнэ утгаараа бие даасан улс төрийн тогтолцоог төлөвшүүлж чадсан. Ийм дүгнэлтийг судлаачид хийсэн.

Үүний зэрэгцээ тэд төр засгийн хууль ёсны хүлээн зөвшөөрөгдсөн байдал, улс төрийн зөрчлийг зохицуулах, төр засгаас дур зоргоороо авирлах боломжийг хязгаарлах, төр засгийг эрх мэдэлжүүлэх гэсэн хэд хэдэн “гадаад” шалгуураар Үндсэн хуулийн хэрэгжилтийн байдалд үнэлгээ өгсөн байдаг. Тэндээс “Үндсэн хууль эхний хоёр шалгуурын хувьд үүргээ сайн гүйцэтгэж, харин гурав ба дөрөв дэх шалгуурын хувьд засч залруулах шаардлага байгаа хэмээн дүгнэв” гэжээ.

Хамгийн чухал нь “Аливаа үндсэн хууль түүнийг анх боловсруулагчдын бүрэн тооцоолж чадаагүй сорилтой тулгардаг. Монгол Улсын хувьд хоёр сорилтой тулгарсан.

Нэгдүгээрт, УИХ-ын гишүүн Засгийн газрын гишүүний албыг давхар хаших эсэх тухай асуудлыг Үндсэн хуулийн Цэц 1996 онд хэлэлцэж, гүйцэтгэх ба хууль тогтоох эрх мэдлийг тусгаарлахаар шийдвэрлэсэн. Түүнээс хойш энэ асуудал улстөрчдийн анхаарлын төвд байсаар байна. Анх Үндсэн хуулийн төслийг хэлэлцэх явцад энэ асуудал товч хөндөгдсөн. Гэвч практикт ийм маргаан дагуулсан. 

Хоёрдугаарт, эрдэс баялгийн нөөцийг илрүүлсэн нь Монгол Улсын эдийн засгийн бүтцийг үндсээр нь өөрчилсөн. Урьдчилж төсөөлөөгүй олон тулгамдсан асуудлыг бий болгосон. Одоо түүнийг зөв зүйтэй шийдвэрлэх нь засаглалын тогтолцоонд том сорил болж байна. Монгол Улс энэ сорилыг амжилттай даван туулж чадах эсэх нь ойрын ирээдүйн тулгамдсан асуудал болно” гэсэн байдаг.

Үнэхээр ч Үндсэн хуульд сая оруулсан өөрчлөлттэй холбоотой Хууль зүйн үндэсний хүрээлэнгээс хийсэн тандалт судалгаагаар зайлшгүй шаардлагатай нь гарч ирсэн.

1990 оноос хойш сонгуулийн мажоритар тогтолцоог ашиглаж байгаа боловч, мажоритар тогтолцооны сул тал болох сонгогчдын санал гээгдэх, улс төрийн жижиг нам парламентад суудал авч чадахгүй байх, улмаар улс төрийн цөөнхийн оролцоог хангаж чадахгүйд хүрэх гэх мэт тогтолцооны гажуудал гарсаар байна. Үүнийг шийдвэрлэхийн тулд сонгуулийн холимог тогтолцоог нэвтрүүлэх эрх зүйн орчин бүрдүүлэх нь зөв. Ингэж үзсэн.

УИХ-ын гишүүдийн тооны тухайд 1992 онд УИХ-ын нэг гишүүн 29,145 иргэнийг төлөөлж байсан. 2020 онд УИХ-ын нэг гишүүн 46,178 иргэнийг төлөөлөх болсон бөгөөд тэдний төлөөлөх чадвар сулрах магадлал үүсээд байна гэсэн.

“Албан ёсоор” бол ийм үндэслэлүүд бий. Албан бусаар буюу практикаар нотлогдсон шаардлагыг нийтээрээ мэднэ. Тогтолцооны тухайд можаритараар яваад байх юм бол маш товчхон хэлэхэд, нутгийн хүн л гишүүн болдог нь үргэлжилсэн хэвээр үлдэнэ. Улмаар тэднийг нэгтгэж чадсан нам л эрх барьсаар байх боломжтой. Тооны хувьд гадна, дотнын хууль лоббиддог нөхдүүд 76 гишүүнийг аргалаад сурчихсан. Тогтолцоо өөрчлөгдөж, тоо нэмэгдсэнээр нийгмийн бүх төлөөлөл УИХ-д орж ирнэ. Аргалж, ашиг сонирхолдоо нийцсэн хууль батлуулах боломж хаагдана. Түүнчлэн дагалдаж өөрчлөгдөх хуулиудаар “УИХ-ын гишүүн гэж хэн бэ”, “УИХ-д хэн нэр дэвших вэ” гэх зэргээр суурь өөрчлөлтүүд орно.

Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийг батлах үеэр УИХ-ын дарга Г.Занданшатар “Өнөөдөр Монголын нийгэмд томоохон шилжилт хийгдэж байна. Төр иргэний итгэлцлийг холдуулж, парламентын нэр хүндэд зориуд зохион байгуулалттайгаар халдаж, парламентын ардчиллыг мохоож буй гадаад, дотоодын шунахай бүлэглэлүүдэд тэдний буруу булхайг илчилж байгаа явдал таалагдахгүй байгаа. Монголын төр тэрхүү шударга бусын хариуг өнөөдөр Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулсныхаа нэгэн адил шийдвэртэй үзүүлж, тод томруун харуулах ёстой” гэсэн. Бас Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ “30 жилийн турш улс төрийн намууд сонгууль дөхөөд ирэхээр өөртөө зориулсан сонгуулийн дүрмийг зохиож, Сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулж явлаа. Үүнээс болж урт хугацааны хөгжлийн бодлого алдагдсан гэж хэлж болно. Нэг УИХ-ын гишүүн үлэмж хэмжээний эрх мэдэлтэй байдаг. Бие биедээ хариуцлага тооцох боломжгүй, гишүүд томилолтоор явахад чуулган гацах хэмжээний том эрх мэдлийн төвлөрөлтэй байлаа. Өнөөдөр би гишүүддээ зоригтой шийдвэр гаргасанд талархаж байна. Энэ эрх мэдлийн төвлөрлийг задлах шийдвэр гарч байна. Энэ Үндсэн хуулийн өөрчлөлт батлагдсанаар цаашдаа УИХ-ын гишүүн байх тийм ч сонирхолтой зүйл биш болно. Бизнесийн зарчмаар энд орж ирэх ямар ч ашиггүй болно. Яг түмнээ төлөөлөх суурь зарчим хэрэгжинэ” гэсэн. Тиймээс энэ удаагийн Үндсэн хуулийн өөрчлөлт илүү реформын шинжтэй болж байгаа юм. Яахав, улс төрийн зарим нам, хүчин, бүлэглэлийн зүгээс хуулийн хэлэлцүүлгийн үеэр гишүүдийн тоог барьж авч сөрөг сурталчилгаа хийсэн. Гэхдээ Үндсэн хуулийн өөрчлөлт нийгэмд томоохон хүлээлт үүсгэх шиг боллоо. Том, жижиг намуудын дотоодод хөдөлгөөн нэлээд орох шинжтэй байна. Ер нь эхэлчихсэн байна. Цаашлаад Үндсэн хуулийн өөрчлөлтөд нийцүүлсэн арга хэмжээг нийгмийн бүх түвшинд авч эхлэх бололтой. Зарим судлаач “1992 оны дараах уур амьсгал бүрдэж эхэлж байна” гэж дүгнэжээ.

 

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2023 ОНЫ ЗУРГАДУГААР САРЫН 5. ДАВАА ГАРАГ. № 110 (7095)



МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ
Сэтгэгдэл үлдээх
  • Цагаар
  • Таалагдсан
  • Цагаар
    • Цагаар
    • Таалагдсан

Сэтгэгдэл байхгүй байна.


Бидний тухай Редакцийн бодлого Сурталчилгаа байршуулах Холбоо барих

Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.





Эхлэл Улс төр Эдийн засаг Үзэл бодол Спорт Нийгэм Дэлхий Энтертайнмэнт Зурхай
  • Нийтлэл
  • •
  • Ярилцлага
  • •
  • Сурвалжлага
  • •
  • Азийн АШТ
  • •
  • Фото мэдээ
  • •
  • Оддын амьдрал
БҮХ СЭДЭВ
  • •Байнгын хороо
  • •Засгийн газар
  • •Чуулган
  • •Нийслэл
  • •Сагсанбөмбөг
  • •Видео мэдээ
  • •Ерөнхийлөгч
  • •E-Sport
  • •Нийтлэл
  • •Яам, Агентлаг
  • •Фото мэдээ
  • •ММ-ын тодруулга
  • •Хууль зүй, дотоод хэргийн яам
  • •Гэмт хэрэг
  • •Намууд
ХУРААХ
Буянт-Ухаагийн дэнж дээрх...
Өчигдөр согтуугаар тээврийн...

Үндсэн хуулийн өөрчлөлт 1992 оны дараах шиг уур амьсгал бүрдүүлэв үү

БАТСАЙХАН 2023-06-05
    ХУВААЛЦАХ ЖИРГЭХ
Үндсэн хуулийн өөрчлөлт 1992 оны дараах шиг уур амьсгал бүрдүүлэв үү

УИХ-аас Үндсэн хуульд өөрчлөлт хийж, УИХ-ын сонгуулийн холимог тогтолцоог сонгож, гишүүдийн тоог нэмлээ. Энэ өөрчлөлт ковид, дайнаас улбаалсан дэлхийн хямралын цаг үетэй давхацсан. Ингэснээр олон нийтийн зүгээс бодит үнэлэлт хийх боломж хомс байх шиг байна. Учир нь, нийгмийн нэлээд хэсэг нь эдийн засгийн чадамжид гол анхаарлаа хандуулж байгаа нь анзаарагдаж байна.

Гэтэл хэдхэн хоногийн өмнө хэлэлцэж баталсан энэ өөрчлөлт “цаг үеийн шаардлага” гэдгийг судлаачид одоогоос арваад жилийн өмнө “тогтоосон”  байгаа юм. УИХ, НҮБ-ын Хөгжлийн хөтөлбөрийн хамтарсан судалгааны баг 2013 оны наймдугаар сараас эхлээд бараг гурван жил ажиллажээ. Мэдээж хэрэг, 1992 оны Үндсэн хууль ерөнхийдөө анх дэвшүүлсэн зорилтдоо хүрсэн. Ардчилсан нийгэмд шилжих, хүний эрхийг хамгаалах, зах зээлийн эдийн засгийг хөгжүүлэхэд чиглэсэн эрх зүйн үндсийг бий болгох явдал байсан. Түүндээ хүрсэн. Хамгийн чухал нь тухайн үеийн Оросын хүчтэй нөлөөлөлд хэдэн арван жил байсны дараах Монгол Улс жинхэнэ утгаараа бие даасан улс төрийн тогтолцоог төлөвшүүлж чадсан. Ийм дүгнэлтийг судлаачид хийсэн.

Үүний зэрэгцээ тэд төр засгийн хууль ёсны хүлээн зөвшөөрөгдсөн байдал, улс төрийн зөрчлийг зохицуулах, төр засгаас дур зоргоороо авирлах боломжийг хязгаарлах, төр засгийг эрх мэдэлжүүлэх гэсэн хэд хэдэн “гадаад” шалгуураар Үндсэн хуулийн хэрэгжилтийн байдалд үнэлгээ өгсөн байдаг. Тэндээс “Үндсэн хууль эхний хоёр шалгуурын хувьд үүргээ сайн гүйцэтгэж, харин гурав ба дөрөв дэх шалгуурын хувьд засч залруулах шаардлага байгаа хэмээн дүгнэв” гэжээ.

Хамгийн чухал нь “Аливаа үндсэн хууль түүнийг анх боловсруулагчдын бүрэн тооцоолж чадаагүй сорилтой тулгардаг. Монгол Улсын хувьд хоёр сорилтой тулгарсан.

Нэгдүгээрт, УИХ-ын гишүүн Засгийн газрын гишүүний албыг давхар хаших эсэх тухай асуудлыг Үндсэн хуулийн Цэц 1996 онд хэлэлцэж, гүйцэтгэх ба хууль тогтоох эрх мэдлийг тусгаарлахаар шийдвэрлэсэн. Түүнээс хойш энэ асуудал улстөрчдийн анхаарлын төвд байсаар байна. Анх Үндсэн хуулийн төслийг хэлэлцэх явцад энэ асуудал товч хөндөгдсөн. Гэвч практикт ийм маргаан дагуулсан. 

Хоёрдугаарт, эрдэс баялгийн нөөцийг илрүүлсэн нь Монгол Улсын эдийн засгийн бүтцийг үндсээр нь өөрчилсөн. Урьдчилж төсөөлөөгүй олон тулгамдсан асуудлыг бий болгосон. Одоо түүнийг зөв зүйтэй шийдвэрлэх нь засаглалын тогтолцоонд том сорил болж байна. Монгол Улс энэ сорилыг амжилттай даван туулж чадах эсэх нь ойрын ирээдүйн тулгамдсан асуудал болно” гэсэн байдаг.

Үнэхээр ч Үндсэн хуульд сая оруулсан өөрчлөлттэй холбоотой Хууль зүйн үндэсний хүрээлэнгээс хийсэн тандалт судалгаагаар зайлшгүй шаардлагатай нь гарч ирсэн.

1990 оноос хойш сонгуулийн мажоритар тогтолцоог ашиглаж байгаа боловч, мажоритар тогтолцооны сул тал болох сонгогчдын санал гээгдэх, улс төрийн жижиг нам парламентад суудал авч чадахгүй байх, улмаар улс төрийн цөөнхийн оролцоог хангаж чадахгүйд хүрэх гэх мэт тогтолцооны гажуудал гарсаар байна. Үүнийг шийдвэрлэхийн тулд сонгуулийн холимог тогтолцоог нэвтрүүлэх эрх зүйн орчин бүрдүүлэх нь зөв. Ингэж үзсэн.

УИХ-ын гишүүдийн тооны тухайд 1992 онд УИХ-ын нэг гишүүн 29,145 иргэнийг төлөөлж байсан. 2020 онд УИХ-ын нэг гишүүн 46,178 иргэнийг төлөөлөх болсон бөгөөд тэдний төлөөлөх чадвар сулрах магадлал үүсээд байна гэсэн.

“Албан ёсоор” бол ийм үндэслэлүүд бий. Албан бусаар буюу практикаар нотлогдсон шаардлагыг нийтээрээ мэднэ. Тогтолцооны тухайд можаритараар яваад байх юм бол маш товчхон хэлэхэд, нутгийн хүн л гишүүн болдог нь үргэлжилсэн хэвээр үлдэнэ. Улмаар тэднийг нэгтгэж чадсан нам л эрх барьсаар байх боломжтой. Тооны хувьд гадна, дотнын хууль лоббиддог нөхдүүд 76 гишүүнийг аргалаад сурчихсан. Тогтолцоо өөрчлөгдөж, тоо нэмэгдсэнээр нийгмийн бүх төлөөлөл УИХ-д орж ирнэ. Аргалж, ашиг сонирхолдоо нийцсэн хууль батлуулах боломж хаагдана. Түүнчлэн дагалдаж өөрчлөгдөх хуулиудаар “УИХ-ын гишүүн гэж хэн бэ”, “УИХ-д хэн нэр дэвших вэ” гэх зэргээр суурь өөрчлөлтүүд орно.

Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийг батлах үеэр УИХ-ын дарга Г.Занданшатар “Өнөөдөр Монголын нийгэмд томоохон шилжилт хийгдэж байна. Төр иргэний итгэлцлийг холдуулж, парламентын нэр хүндэд зориуд зохион байгуулалттайгаар халдаж, парламентын ардчиллыг мохоож буй гадаад, дотоодын шунахай бүлэглэлүүдэд тэдний буруу булхайг илчилж байгаа явдал таалагдахгүй байгаа. Монголын төр тэрхүү шударга бусын хариуг өнөөдөр Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулсныхаа нэгэн адил шийдвэртэй үзүүлж, тод томруун харуулах ёстой” гэсэн. Бас Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ “30 жилийн турш улс төрийн намууд сонгууль дөхөөд ирэхээр өөртөө зориулсан сонгуулийн дүрмийг зохиож, Сонгуулийн тухай хуульд өөрчлөлт оруулж явлаа. Үүнээс болж урт хугацааны хөгжлийн бодлого алдагдсан гэж хэлж болно. Нэг УИХ-ын гишүүн үлэмж хэмжээний эрх мэдэлтэй байдаг. Бие биедээ хариуцлага тооцох боломжгүй, гишүүд томилолтоор явахад чуулган гацах хэмжээний том эрх мэдлийн төвлөрөлтэй байлаа. Өнөөдөр би гишүүддээ зоригтой шийдвэр гаргасанд талархаж байна. Энэ эрх мэдлийн төвлөрлийг задлах шийдвэр гарч байна. Энэ Үндсэн хуулийн өөрчлөлт батлагдсанаар цаашдаа УИХ-ын гишүүн байх тийм ч сонирхолтой зүйл биш болно. Бизнесийн зарчмаар энд орж ирэх ямар ч ашиггүй болно. Яг түмнээ төлөөлөх суурь зарчим хэрэгжинэ” гэсэн. Тиймээс энэ удаагийн Үндсэн хуулийн өөрчлөлт илүү реформын шинжтэй болж байгаа юм. Яахав, улс төрийн зарим нам, хүчин, бүлэглэлийн зүгээс хуулийн хэлэлцүүлгийн үеэр гишүүдийн тоог барьж авч сөрөг сурталчилгаа хийсэн. Гэхдээ Үндсэн хуулийн өөрчлөлт нийгэмд томоохон хүлээлт үүсгэх шиг боллоо. Том, жижиг намуудын дотоодод хөдөлгөөн нэлээд орох шинжтэй байна. Ер нь эхэлчихсэн байна. Цаашлаад Үндсэн хуулийн өөрчлөлтөд нийцүүлсэн арга хэмжээг нийгмийн бүх түвшинд авч эхлэх бололтой. Зарим судлаач “1992 оны дараах уур амьсгал бүрдэж эхэлж байна” гэж дүгнэжээ.

 

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2023 ОНЫ ЗУРГАДУГААР САРЫН 5. ДАВАА ГАРАГ. № 110 (7095)

ФОТО:

Сэдвүүд : #Чуулган   #Нийтлэл  
ХОЛБООТОЙ МЭДЭЭ
Ерөнхийлөгчийн өрөөнд болсон яриа МАН-ын Бага хурал дээр яаж үргэлжлэх вэ?!
“...Улстөрчдийн хууль бус хөрөнгийг хураах уу” гэдгийг ард түмнээр шийдүүлэх үү?
Л.Оюун-Эрдэнэ “Засгийн газар тарвал би ажлаа өгнө” гэжээ
“...Оюун-Эрдэнийг огцруулах” акцын ард...
ШУУРХАЙ МЭДЭЭ
4 цагийн өмнө өмнө

Цэргийн дүйцүүлэх албаны бэлтгэл шатны сургалт зохион байгуулж байна

4 цагийн өмнө өмнө

У.Отгонбаяр: П.Батчулуун эмчийн асуудал нь хууль эрхзүйн зохицуулалтын алдаанаас болсон гэж ойлгож байгаа

4 цагийн өмнө өмнө

Л.Гантөмөр: Гэрээгээ биелүүлж чадаагүй бол хамтын хариуцлага хүлээнэ гэдэг заалттай

6 цагийн өмнө өмнө

Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх ээжүүдэд Алдарт эхийн одон гардууллаа

6 цагийн өмнө өмнө

Индиана Пэйсэрс нэмэлт цагт Нью Иорк Никс багийг хожлоо

7 цагийн өмнө өмнө

Авто замын хашлага мөргөсөн тээврийн хэрэгслийн жолоочийг шалгаж байна

7 цагийн өмнө өмнө

The MongolZ хасагдах шатанд Aurora Gaming багтай тоглохоор боллоо

8 цагийн өмнө өмнө

Нийслэлийн таван дүүргийн ногоон бүсэд хөдөлгөөнт эргүүл ажиллаж байна

8 цагийн өмнө өмнө

Я.Содбаатар: Хамтарсан Засгийн газрын гэрээг зөрчсөн намыг МАН-ын Бага хурлын гишүүдийн 61 хувь нь дэмжжээ

8 цагийн өмнө өмнө

“Хасын хүлэгүүд” баг Дээд лигийн аварга боллоо

8 цагийн өмнө өмнө

Согтуурсан үедээ эхнэрээ хутгалж гэмтээжээ

9 цагийн өмнө өмнө

Чингэлтэйн өргөн чөлөөнөөс Хайлаастын эцэс хүртэлх замыг хэсэгчлэн хаана

9 цагийн өмнө өмнө

Энхтайваны өргөн чөлөөнөөс Сэлбэ голын баруун эрэг дагуу Их тойруу хүртэлх авто замыг хааж, шинэчилнэ

9 цагийн өмнө өмнө

Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх НҮБ-ын Суурин зохицуулагчийг хүлээн авав

9 цагийн өмнө өмнө

Чуулганы нэгдсэн хуралдаанаар хэлэлцэх асуудлууд /25-05-22/

9 цагийн өмнө өмнө

Ажлын хэсэг болон байнгын хороодын хуралдааны тов, хэлэлцэх асуудлууд /25.05.22/

9 цагийн өмнө өмнө

Цахилгаан дугуй (суррон), цахилгаан скүүтерийн хэрэглээг зохицуулах хуулийн төслийн хэлэлцүүлэг болно

9 цагийн өмнө өмнө

Цахилгаан хязгаарлах газрууд /2025.05.22/

10 цагийн өмнө өмнө

Долоон улаан мэнгэтэй цагаан туулай өдөр

10 цагийн өмнө өмнө

Бороо орохгүй, өдөртөө 19-21 хэм дулаан байна

20 цагийн өмнө өмнө

Ч.Ундрам: Багш нарт ипотекийн зээлийг илүү хүртээмжтэй, онцгой нөхцөлтэй олгохгүй бол орон нутагт багшийн дутагдал арилахгүй

19 цагийн өмнө өмнө

Монгол Улсын хөгжлийн 2026 оны төлөвлөгөө батлах тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг хэлэлцэв

20 цагийн өмнө өмнө

“Бид эмэгтэйчүүд” чуулганаас уриалга гаргалаа

20 цагийн өмнө өмнө

Х.Булгантуяа:Нөхөрлөлдөө үнэнч залуус байсан өнөөдөр ч тэр зангаараа

1 өдрийн өмнө өмнө

Гавьяат нисгэгч Р.Бат-Эрдэнэд Хөдөлмөрийн баатар цол хүртээлээ

1 өдрийн өмнө өмнө

Ноолуур бэлтгэлийн явц, зах зээлийн өнөөгийн байдлын талаар танилцуулав

1 өдрийн өмнө өмнө

Дөрвөн улирлын аялал жуулчлалыг хөгжүүлэхэд зориулж хөнгөлөлттэй зээл олгоно

1 өдрийн өмнө өмнө

Засгийн газрын 14 мега төслийн тав нь хэрэгжиж эхлээд байна

1 өдрийн өмнө өмнө

Оклахома Сити Тандер хожиж, цувралыг тэргүүлж эхэллээ

1 өдрийн өмнө өмнө

Нийтийн албан тушаалтны хууль бус хөрөнгийг иргэний журмаар нэхэмжлэх, нөхөн төлүүлэх тухай хуулийн төслийг өргөн мэдүүллээ

САНАЛ БОЛГОХ
2025-05-16 өмнө

“Ухаахудаг”-ийн 2 боть эмхэтгэлийг тараасанд Ж.Оджаргал уурлажээ

2025-05-16 өмнө

80 жилийн баярын жагсаалд оролцсон дайчдад одон, медаль гардууллаа

2025-05-16 өмнө

Д.Батням: Иргэн та зургаадугаар сарын 1-нээс өмнө автотээврийн болон өөрөө явагч хэрэгслийн албан татвараа төлөх үүрэгтэй

2025-05-15 өмнө

Ерөнхий сайдын нэр дурдагдсан гомдол, мэдээлэлд хяналт шалгалт хийж байна

2025-05-16 өмнө

Үүсмэл хогийн цэгүүдэд хяналтын камер суурилууллаа

2025-05-16 өмнө

“Гашуунсухайт”-ын нээлтийг урьдаас бэлдсэн акцаар дарав уу?!

2025-05-16 өмнө

Ялимгүй цас орно

2025-05-16 өмнө

Цахилгаан хязгаарлах газрууд /2025.05.16/

2025-05-16 өмнө

Үс засуулвал сайн нөхөртэй нөхөрлөнө

2025-05-15 өмнө

Шадивлангийн зуслан чиглэлийн авто замаас Дамбадаржаа хүртэлх нэгдүгээр хэсгийн 2.4 км авто замын хөдөлгөөнийг нээлээ

2025-05-15 өмнө

10 дугаар хорооллын "МТ" ШТС-ын уулзвараас "Төмөр замын дээд сургууль"-ийн уулзвар хүртэлх авто замыг хааж, шинэчилнэ

2025-05-17 өмнө

Өнөөдрийн байдлаар гурван байршилд явган хүний зам засварын ажил үргэлжилж байна

2025-05-17 өмнө

10 дугаар хорооллын "МТ" ШТС-ын уулзвараас "Төмөр замын дээд сургууль"-ийн уулзвар хүртэлх авто замыг хааж, шинэчилнэ

2025-05-16 өмнө

С.Эрдэнэболд: Л.Гантөмөр та зарчмын шаардлага тавихаар азаргалаад, гомдоод байх шаардлага байхгүй

2025-05-17 өмнө

Гурван хөх мэнгэтэй улаан нохой өдөр

2025-05-17 өмнө

Өдөртөө 9-11 хэм дулаан байна

2025-05-16 өмнө

Д.Амарбаясгалан: Электрон тамхины зохицуулалтын хуулийг яаралтай горимоор бид хэлэлцэх ёстой

2025-05-16 өмнө

Денвер Наггетс талбайдаа ялалт байгуулж цувралын долоо дахь тоглолтыг гаргалаа

2025-05-18 өмнө

37 дахь удаагийн “Номын баяр”-ын шилдгүүд тодорлоо

2025-05-15 өмнө

Д.Амарбаясгалан: Виз нь гарчхаад тухайн улсад нэвтэрч чадахгүй байгаа иргэдийн асуудлыг Гадаад хэргийн яам хэрхэн яаж анхаарч байна

2025-05-15 өмнө

Монгол Улсын хөгжлийн 2026 оны төлөвлөгөөний төслийн нэг дэх хэлэлцүүлгийг хийж байна

2025-05-15 өмнө

Л.Соронзонболд: Иргэдэд мэдээлэлд суурилсан хөрөнгө оруулалт хийх боломжийг олгож, хамгаалах асуудлыг хуульчлах нь чухал байна

2025-05-15 өмнө

Мансууруулах эм, сэтгэцэд нөлөөт бодисын хууль бус эргэлттэй тэмцэх үндэсний хорооны II хуралдаан боллоо

2025-05-17 өмнө

Байгаль орчны талаарх хуульд нэмэлт оруулах тухай хуулийн төслийг өргөн мэдүүлэв

2025-05-19 өмнө

“...Оюун-Эрдэнийг огцруулах” акцын ард...

2025-05-16 өмнө

The MongolZ баг "PGL Astana 2025" тэмцээний шигшээ шатанд Aurora Gaming багтай тоглоно

2025-05-17 өмнө

Нью-Иорк Никс 25 жилийн дараа бүсийн аваргын төлөө шалгарч үлдлээ

2025-05-17 өмнө

Хуульд өөрчлөлт оруулах тухай хуулийн төслийг хэлэлцэхийг дэмжлээ

2025-05-16 өмнө

Чуулганы нэгдсэн хуралдаанаар хэлэлцэх асуудлууд /25-05-16/

2025-05-16 өмнө

Монгол Улсын хөгжлийн 2026 оны төлөвлөгөөний төслийг хоёр дахь хэлэлцүүлэгт шилжүүлэв

Бидний тухай Редакцийн бодлого Сурталчилгаа байршуулах Холбоо барих Дээшээ буцах


Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.