• Эхлэл
  • Цаг агаар
  • Валют ханш
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Үзэл бодол
  • Спорт
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • Энтертайнмэнт
  • Зурхай



Боомтын сэргэлт: Төр хувийн хэвшилд бүх боломжийг нь нээж өгнө

Ц.МЯГМАРБАЯР

 

Монголын эдийн засгийн чуулган 2022 үндсэн хэлэлцүүлгээс өмнө урьдчилсан байдлаар зургаан салбар хэлэлцүүлгийг зохион байгуулж байгаа билээ.Урьдчилсан хэлэлцүүлэг өчигдөр “Боомтын сэргэлт” сэдвээр үргэлжилсэн юм. “Боомтын хөгжил” сэдвээр эхний илтгэлийг Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулж  үүний дагуу эхний хэлэлцүүлэг болсон юм. Тэрбээр “Бид улс төрийн болон гадаад, дотоод орчны бүх боломжит, тохироо бүрдсэн энэ цаг үед Боомтын шинэчлэлийг хийх хамгийн тааламжтай цаг үед бид ирээд байгаа. Хөрөнгө оруулагчдад боомтын шинэчлэлд 44 төсөл зургаан багц ажилд нийт 26 их  наяд  төгрөгийн эдийн засгийн өндөр ач холбогдолтой, үр ашигтай зах зээлийн бизнесийн санал тавьж байгаагаа хурлын индэр дээрээс хэлье.  Хувийн хэвшлийн судалгаа, тогтвортой байдал, алсын хараа, бизнесийн хурд нь  эдгээр төслийг хэрэгжүүлэхэд боломж, хүчин чадал нь төрөөс илүү байгаа гэдэгт  бид бүрэн илтгэлтэй байна. Төр өрсөлдөхгүй, бүх боломжийг хувийн хэвшилд тавьж ажиллана”  гэлээ.  Хил хамгаалах, хил нэвтрэн өнгөрүүлэх  хурдын талаар бизнесийн өнцөгөөс харж байгаа ч хил хамгаалах олон улсын хэлэлцээр нарийн зүйл байдаг. Тиймээс явж явж хоёр улсын энэ асуудал дээр зогсолт хийдэг. Иймээс эхнээс нь хоёр талд хэлэлцээрийг дээд хэмжээнд хийж бизнесийн үйл ажиллагаанд саад болохгүй байх нөхцлийг бүрдүүлж шийдвэрлээд явна гэдгээ хэлсэн. Эхнээсээ гэрээ хэлэлцээр амжилттай болж БНХАУ-д хийсэн ерөнхий сайдын нэг удаагийн айлчлалаар 12 жил гацсан гурван боомтын “Шивээхүрэн”, “Ханги”, “Бичигт”-ийн  хил солбилцолын цэгийг тогтож гацаанаас гаргасан.

Энэ бүгд хоёр улсын хүчин чармайлтын үр дүнгээр бий болж буйг тодотгож байв. Цаашид ч улс төрийн хүрээнд хоёр тал ойлголцлын  таатай үед байгааг онцолж байна. Үүний дараа “Боомтын сэргэлт” болон  “Эдийн засгийн чөлөөт бүс хуурай боомтын хөгжлийн бодлогын асуудал” сэдэвт панель хэлэлцүүлгүүд боллоо.  Замын-Үүд чөлөөт бүсийн тухайд одоогийн байдлаар 88 аж ахуйн нэгж 113 га газрыг эзэмшдэг. Эдгээр ААН-үүд чөлөөт бүсэд нийт 680 тэрбум төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийхээр төслөө ирүүлээд байгаа аж. Хэлэлцүүлгийн үеэр  зарим панилституудын үгийг хүргэе.

 

"Замын-Үүд чөлөөт бүс"-ийн захирагч А.Энхзул:

Цахимжуулалтад бизнесийнхэн оролцож, хамтрахад  бэлэн

 

- Б.Жавхлан сайд сая бизнесийнхэн та нар биднийг ташуурдаад өгөөч, түрээд өгөөч гэж байна. Үүнд бизнесийнхэн бид бэлэн байгаа гэдгийг онцолж хэлье. Шинэ сэргэлт бодлогын хүрээнд боомтын болон үйлдвэржилтийн үйл ажиллагааг сэргээж дөрвөн боомт, хурдны авто замыг барина гэлээ. Гэхдээ ямар төслүүдийг хувийн хэвшил, ямрыг нь төр нь хийх юм гэдгийг  тодорхой болгох шаардлагатай байна. Мэдээж бизнесийнхэн ихэвчлэн гадаадын хөрөнгө оруулалтаар хийнэ. Тэгэхээр Зөвшөөрлийн тухай болон төр хувийн хэвшлийн хуулийн төслүүдийг хэлэлцэхдээ эдгээрийн уялдаа холбоог сайн хангахад  анхаарах хэрэгтэй. Мөн зөөлөн дэд бүтэц бий болгох  цахимжуулалтын ажил хамгийн чухал. Нэг цонхны худалдааны системийг нэвтрүүлэхэд анхаарах нэг зүйлийг онцолж хэлэхэд Швейцар улс бүтээгдэхүүн  экспорт, импорт хийхэд 225 ам.доллар байдаг бол Монгол Улс 110 ам.доллар,  дээр нь  100 гаруй цаг зарцуулдаг. Тиймээс цахимжуулалтын асуудалд бизнесийнхэн оролцож хамтарч ажиллахад бэлэн байгаа. Мөн төрөөс эдгээр үйл ажиллагааг хийхдээ тогтвортой, тууштай хэрэгжүүлээсэй гэж  хүсч байна.  

 

“Монголын тээвэр зуучлагчдын нэгдсэн  холбоо”-ны Удирдах зөвлөлийн дарга Г.Оргил:

Хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина

 

- Монгол Улс Транзит монгол  болно гэж зарласан. Энэ нь Хятадын “Нэг бүс-нэг зам” төслийг дэмжиж байгаа нь ойлгомжтой. Тиймээс  ирээдүйд Монголын гурван сая хүн амынхаа импортын хэрэгцээг хангахаас илүүтэй транзит тээврээр бид илүү ашиг олно гэсэн тал дээр ажиллах байх. Үүнд манай тээврийн компаниуд ажиллахад бэлэн байгаа. Гэхдээ хуурай боомтын асуудлыг  яаралтай шийдвэрлэх хэрэгтэй байна. Засгийн газар хэлэлцээрүүдийг шаргуу хийх хэрэгтэй. Дотооддоо нэгдсэн терминалаа хийх нь тодорхой. Гэхдээ хаана хийх вэ гэдэг нь чухал. Улаанбаатарт гол төмөр замаа түшиглэж байгуулах уу, эсвэл урд талын боомт Замын-Үүдэд хийх үү гэдгээ тогтож ТЭЗҮ-ээ  гаргах ёстой. Мөн үүний дагуу Хятадтай хэлэлцээрүүдийг яаралтай хийх хэрэгтэй. Заавал Тяньжин боомтын харьяанд нэг боомтоос хамааралтай  биш бусад боомтуудыг түшиглэх талд  ажиллах шаардлага байна. Учир нь импортын ачаанд 2019 онд 4500 ам.доллар байсан контейнерийн жишиг үнэ өнөөдөр 9800 ам.доллар болж хоёр дахин нэмэгдсэн. Энэ нь инфляцид нөлөөлж  асуудал дагуулж байна. Гол нь том зургаар нь харж хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина. Түүнчлэн далайн тээврийн компаниуд чингэлгээ Монгол Улс руу явуулах сонирхол нь бий болох ёстой. Наашаа ирсэн чингэлэг буцаад хоосон буцах, эсвэл цаашаа Оросоор дамжиж Европ руу явах чингэлгийн хугацаа тодорхой байх ёстой. Ингэснээр хоосон чингэлэг хэзээ эргэлтэд орох ямар хугацаанд явах нь тодорхой байвал бид тоглогч болно. Гэтэл одоо бид чингэлгийг нь хүлээж аваад буцааж чадахгүй хятад нь хүлээж авахгүйгээс болоод хоног хугацаа алдаж түрээсийн зардал төлж, энэ нь эргээд ард түмний нуруу дээр ирж байгаа учраас дээр ярьсан нэгдсэн тээвэр, терминалийн зохицуулалтаар шийдвэрлэх нөхцөл үүссэн. ГХЯ-нд энэ асуудлыг ярьж манайх оролцож байгаа ч Засгийн газар үүнд анхаарал хандуулж илүү өөр түвшинд ажиллах ажлын хэсэг байгуулах нь зүйтэй.

 

МҮХАҮТ-ийн дэргэдэх Чөлөөт бүсийн хөрөнгө оруулагчдын нэгдсэн бодлогын зөвлөлийн дарга Ч.Амарбаатар:

Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг

 

- Бид хатуу дэд бүтцийн тухай 30 жил ярьлаа. Гэтэл мөнгөө хэн гаргаж хийх тухай хэн ч ярьдаггүй. Хувийн хэвшлийнхэн Засаг мөнгө өгнө гээд бодоод байдаг. Гэвч Засагт мөнгө байхгүй. Бизнесийг хувийн хэвшил хийнэ. Хувийн хэвшлийг төрөөс байгуулсан зөвлөл хийдэггүй юм. Үүнийг ашгийн төлөө компани л хийнэ. Компаниуд хөрөнгө оруулалтын хэлбэртэй корпориацууд  бий болсноор  боломжтой болно. Өөрөөр хэлбэл, хоёр улсын корпорациуд хувьцаат компани  байж хувьцаа эзэмших ёстой. Зөвхөн монголчууд хувьцаа эзэмшээд явахгүй том сангууд орж ирж хувьцаа эзэмшсэнээр явах юм. Харин Засаг хууль эрх  зүйн орчныг нь бүрдүүлж, менежментэд  оролцох ёстой. Засаг алтан хувьцаа эзэмшигч байдлаар оролцож дэд бүтцээ  хийж өгөх юм. Түүнчлэн том сангууд оролцох улмаар том банкууд орж ирэх ёстой. Банк нээлттэй байж чөлөөт бүсийн банк гэдгээр байх юм.

Түүнчлэн дэд сангууд  байгуулагдсанаар төслүүд хэрэгжих боломжтой. Эдгээр нь заавал оролцож байж чөлөөт бүс хөгждөг зарчимтай. Хэн  нэгэн дуртай зүйлээ хийх гэж чөлөөт бүс байгуулдаггүй. Зоригтой шийдвэр гаргах цаг нь ирсэн байна. Тухайбал, МҮХАҮТ-д төвлөрүүлж хийх хэрэгтэй. Тус байгууллага төрийн ачааг тодорхой хэмжээнд чирээд явах чадамжтай. Энд Монголын толгой компаниуд, санхүүгийн толгой банк, даатгалын компаниуд цугларсан байна. Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өг. Эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг. Засаг солигдох бүрд өөрчлөгдөж болохгүй байхаар. Монголын эдийн засгийн гол экспорт нүүрс гаргахдаа биш. Эдийн засгийн мөн чанар нь хоёр хөрштэйгөө маш сайн уялдаа холбоотой ажиллаж байж , тэдэнд  нэмэртэй байж гэмээнэ Монгол Улс транзит улс болох  зорилтоо хангана.

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2022 ОНЫ ГУРАВДУГААР САРЫН 29. МЯГМАР ГАРАГ. № 63 (6795)

    ХУВААЛЦАХ ЖИРГЭХ


МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ
Сэтгэгдэл үлдээх
  • Цагаар
  • Таалагдсан
  • Цагаар
    • Цагаар
    • Таалагдсан

Сэтгэгдэл байхгүй байна.
ХОЛБООТОЙ МЭДЭЭ
"Орон сууцны ипотекийн зээл" МИК-рүү шилжээгүй байхад ажлаа солих боломжтой юу
Ипотекийн зээлийн урьдчилгаа төлбөрийн батлан даалтын талаархи мэдээллийг хүргэж байна
Монгол Улс баялгийн сан, хөрөнгө оруулалтын чиглэлээр Оманы Султант Улстай хамтран ажиллана
Орлогод нийцсэн орон сууцны санхүүжилтийн загвар боловсруулж, Засгийн газрын хуралдаанд танилцуулна



Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.





  • Эхлэл
  • Цаг агаар
  • Валют ханш
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Үзэл бодол
  • Спорт
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • Энтертайнмэнт
  • Зурхай



Боомтын сэргэлт: Төр хувийн хэвшилд бүх боломжийг нь нээж өгнө

Ц.МЯГМАРБАЯР

 

Монголын эдийн засгийн чуулган 2022 үндсэн хэлэлцүүлгээс өмнө урьдчилсан байдлаар зургаан салбар хэлэлцүүлгийг зохион байгуулж байгаа билээ.Урьдчилсан хэлэлцүүлэг өчигдөр “Боомтын сэргэлт” сэдвээр үргэлжилсэн юм. “Боомтын хөгжил” сэдвээр эхний илтгэлийг Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулж  үүний дагуу эхний хэлэлцүүлэг болсон юм. Тэрбээр “Бид улс төрийн болон гадаад, дотоод орчны бүх боломжит, тохироо бүрдсэн энэ цаг үед Боомтын шинэчлэлийг хийх хамгийн тааламжтай цаг үед бид ирээд байгаа. Хөрөнгө оруулагчдад боомтын шинэчлэлд 44 төсөл зургаан багц ажилд нийт 26 их  наяд  төгрөгийн эдийн засгийн өндөр ач холбогдолтой, үр ашигтай зах зээлийн бизнесийн санал тавьж байгаагаа хурлын индэр дээрээс хэлье.  Хувийн хэвшлийн судалгаа, тогтвортой байдал, алсын хараа, бизнесийн хурд нь  эдгээр төслийг хэрэгжүүлэхэд боломж, хүчин чадал нь төрөөс илүү байгаа гэдэгт  бид бүрэн илтгэлтэй байна. Төр өрсөлдөхгүй, бүх боломжийг хувийн хэвшилд тавьж ажиллана”  гэлээ.  Хил хамгаалах, хил нэвтрэн өнгөрүүлэх  хурдын талаар бизнесийн өнцөгөөс харж байгаа ч хил хамгаалах олон улсын хэлэлцээр нарийн зүйл байдаг. Тиймээс явж явж хоёр улсын энэ асуудал дээр зогсолт хийдэг. Иймээс эхнээс нь хоёр талд хэлэлцээрийг дээд хэмжээнд хийж бизнесийн үйл ажиллагаанд саад болохгүй байх нөхцлийг бүрдүүлж шийдвэрлээд явна гэдгээ хэлсэн. Эхнээсээ гэрээ хэлэлцээр амжилттай болж БНХАУ-д хийсэн ерөнхий сайдын нэг удаагийн айлчлалаар 12 жил гацсан гурван боомтын “Шивээхүрэн”, “Ханги”, “Бичигт”-ийн  хил солбилцолын цэгийг тогтож гацаанаас гаргасан.

Энэ бүгд хоёр улсын хүчин чармайлтын үр дүнгээр бий болж буйг тодотгож байв. Цаашид ч улс төрийн хүрээнд хоёр тал ойлголцлын  таатай үед байгааг онцолж байна. Үүний дараа “Боомтын сэргэлт” болон  “Эдийн засгийн чөлөөт бүс хуурай боомтын хөгжлийн бодлогын асуудал” сэдэвт панель хэлэлцүүлгүүд боллоо.  Замын-Үүд чөлөөт бүсийн тухайд одоогийн байдлаар 88 аж ахуйн нэгж 113 га газрыг эзэмшдэг. Эдгээр ААН-үүд чөлөөт бүсэд нийт 680 тэрбум төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийхээр төслөө ирүүлээд байгаа аж. Хэлэлцүүлгийн үеэр  зарим панилституудын үгийг хүргэе.

 

"Замын-Үүд чөлөөт бүс"-ийн захирагч А.Энхзул:

Цахимжуулалтад бизнесийнхэн оролцож, хамтрахад  бэлэн

 

- Б.Жавхлан сайд сая бизнесийнхэн та нар биднийг ташуурдаад өгөөч, түрээд өгөөч гэж байна. Үүнд бизнесийнхэн бид бэлэн байгаа гэдгийг онцолж хэлье. Шинэ сэргэлт бодлогын хүрээнд боомтын болон үйлдвэржилтийн үйл ажиллагааг сэргээж дөрвөн боомт, хурдны авто замыг барина гэлээ. Гэхдээ ямар төслүүдийг хувийн хэвшил, ямрыг нь төр нь хийх юм гэдгийг  тодорхой болгох шаардлагатай байна. Мэдээж бизнесийнхэн ихэвчлэн гадаадын хөрөнгө оруулалтаар хийнэ. Тэгэхээр Зөвшөөрлийн тухай болон төр хувийн хэвшлийн хуулийн төслүүдийг хэлэлцэхдээ эдгээрийн уялдаа холбоог сайн хангахад  анхаарах хэрэгтэй. Мөн зөөлөн дэд бүтэц бий болгох  цахимжуулалтын ажил хамгийн чухал. Нэг цонхны худалдааны системийг нэвтрүүлэхэд анхаарах нэг зүйлийг онцолж хэлэхэд Швейцар улс бүтээгдэхүүн  экспорт, импорт хийхэд 225 ам.доллар байдаг бол Монгол Улс 110 ам.доллар,  дээр нь  100 гаруй цаг зарцуулдаг. Тиймээс цахимжуулалтын асуудалд бизнесийнхэн оролцож хамтарч ажиллахад бэлэн байгаа. Мөн төрөөс эдгээр үйл ажиллагааг хийхдээ тогтвортой, тууштай хэрэгжүүлээсэй гэж  хүсч байна.  

 

“Монголын тээвэр зуучлагчдын нэгдсэн  холбоо”-ны Удирдах зөвлөлийн дарга Г.Оргил:

Хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина

 

- Монгол Улс Транзит монгол  болно гэж зарласан. Энэ нь Хятадын “Нэг бүс-нэг зам” төслийг дэмжиж байгаа нь ойлгомжтой. Тиймээс  ирээдүйд Монголын гурван сая хүн амынхаа импортын хэрэгцээг хангахаас илүүтэй транзит тээврээр бид илүү ашиг олно гэсэн тал дээр ажиллах байх. Үүнд манай тээврийн компаниуд ажиллахад бэлэн байгаа. Гэхдээ хуурай боомтын асуудлыг  яаралтай шийдвэрлэх хэрэгтэй байна. Засгийн газар хэлэлцээрүүдийг шаргуу хийх хэрэгтэй. Дотооддоо нэгдсэн терминалаа хийх нь тодорхой. Гэхдээ хаана хийх вэ гэдэг нь чухал. Улаанбаатарт гол төмөр замаа түшиглэж байгуулах уу, эсвэл урд талын боомт Замын-Үүдэд хийх үү гэдгээ тогтож ТЭЗҮ-ээ  гаргах ёстой. Мөн үүний дагуу Хятадтай хэлэлцээрүүдийг яаралтай хийх хэрэгтэй. Заавал Тяньжин боомтын харьяанд нэг боомтоос хамааралтай  биш бусад боомтуудыг түшиглэх талд  ажиллах шаардлага байна. Учир нь импортын ачаанд 2019 онд 4500 ам.доллар байсан контейнерийн жишиг үнэ өнөөдөр 9800 ам.доллар болж хоёр дахин нэмэгдсэн. Энэ нь инфляцид нөлөөлж  асуудал дагуулж байна. Гол нь том зургаар нь харж хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина. Түүнчлэн далайн тээврийн компаниуд чингэлгээ Монгол Улс руу явуулах сонирхол нь бий болох ёстой. Наашаа ирсэн чингэлэг буцаад хоосон буцах, эсвэл цаашаа Оросоор дамжиж Европ руу явах чингэлгийн хугацаа тодорхой байх ёстой. Ингэснээр хоосон чингэлэг хэзээ эргэлтэд орох ямар хугацаанд явах нь тодорхой байвал бид тоглогч болно. Гэтэл одоо бид чингэлгийг нь хүлээж аваад буцааж чадахгүй хятад нь хүлээж авахгүйгээс болоод хоног хугацаа алдаж түрээсийн зардал төлж, энэ нь эргээд ард түмний нуруу дээр ирж байгаа учраас дээр ярьсан нэгдсэн тээвэр, терминалийн зохицуулалтаар шийдвэрлэх нөхцөл үүссэн. ГХЯ-нд энэ асуудлыг ярьж манайх оролцож байгаа ч Засгийн газар үүнд анхаарал хандуулж илүү өөр түвшинд ажиллах ажлын хэсэг байгуулах нь зүйтэй.

 

МҮХАҮТ-ийн дэргэдэх Чөлөөт бүсийн хөрөнгө оруулагчдын нэгдсэн бодлогын зөвлөлийн дарга Ч.Амарбаатар:

Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг

 

- Бид хатуу дэд бүтцийн тухай 30 жил ярьлаа. Гэтэл мөнгөө хэн гаргаж хийх тухай хэн ч ярьдаггүй. Хувийн хэвшлийнхэн Засаг мөнгө өгнө гээд бодоод байдаг. Гэвч Засагт мөнгө байхгүй. Бизнесийг хувийн хэвшил хийнэ. Хувийн хэвшлийг төрөөс байгуулсан зөвлөл хийдэггүй юм. Үүнийг ашгийн төлөө компани л хийнэ. Компаниуд хөрөнгө оруулалтын хэлбэртэй корпориацууд  бий болсноор  боломжтой болно. Өөрөөр хэлбэл, хоёр улсын корпорациуд хувьцаат компани  байж хувьцаа эзэмших ёстой. Зөвхөн монголчууд хувьцаа эзэмшээд явахгүй том сангууд орж ирж хувьцаа эзэмшсэнээр явах юм. Харин Засаг хууль эрх  зүйн орчныг нь бүрдүүлж, менежментэд  оролцох ёстой. Засаг алтан хувьцаа эзэмшигч байдлаар оролцож дэд бүтцээ  хийж өгөх юм. Түүнчлэн том сангууд оролцох улмаар том банкууд орж ирэх ёстой. Банк нээлттэй байж чөлөөт бүсийн банк гэдгээр байх юм.

Түүнчлэн дэд сангууд  байгуулагдсанаар төслүүд хэрэгжих боломжтой. Эдгээр нь заавал оролцож байж чөлөөт бүс хөгждөг зарчимтай. Хэн  нэгэн дуртай зүйлээ хийх гэж чөлөөт бүс байгуулдаггүй. Зоригтой шийдвэр гаргах цаг нь ирсэн байна. Тухайбал, МҮХАҮТ-д төвлөрүүлж хийх хэрэгтэй. Тус байгууллага төрийн ачааг тодорхой хэмжээнд чирээд явах чадамжтай. Энд Монголын толгой компаниуд, санхүүгийн толгой банк, даатгалын компаниуд цугларсан байна. Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өг. Эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг. Засаг солигдох бүрд өөрчлөгдөж болохгүй байхаар. Монголын эдийн засгийн гол экспорт нүүрс гаргахдаа биш. Эдийн засгийн мөн чанар нь хоёр хөрштэйгөө маш сайн уялдаа холбоотой ажиллаж байж , тэдэнд  нэмэртэй байж гэмээнэ Монгол Улс транзит улс болох  зорилтоо хангана.

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2022 ОНЫ ГУРАВДУГААР САРЫН 29. МЯГМАР ГАРАГ. № 63 (6795)



МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ
Сэтгэгдэл үлдээх
  • Цагаар
  • Таалагдсан
  • Цагаар
    • Цагаар
    • Таалагдсан

Сэтгэгдэл байхгүй байна.


Бидний тухай Редакцийн бодлого Сурталчилгаа байршуулах Холбоо барих

Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.





Эхлэл Улс төр Эдийн засаг Үзэл бодол Спорт Нийгэм Дэлхий Энтертайнмэнт Зурхай
  • Нийтлэл
  • •
  • Ярилцлага
  • •
  • Сурвалжлага
  • •
  • Азийн АШТ
  • •
  • Фото мэдээ
  • •
  • Оддын амьдрал
БҮХ СЭДЭВ
  • •Нийслэл
  • •Засгийн газар
  • •Нийтлэл
  • •Ипотекийн зээл
  • •Яам, Агентлаг
  • •Сэрэмжлүүлэг
  • •E-Sport
  • •Сагсанбөмбөг
  • •ММ-ын тодруулга
  • •Гэмт хэрэг
  • •Банк санхүү
  • •Сурвалжлага
  • •Аймгуудын мэдээлэл
  • •Халуун сэдэв
  • •Эрүүл мэнд
ХУРААХ
Үс засуулвал өлзийтэй сайн
З.Мэндсайхан: Хүнээ...

Боомтын сэргэлт: Төр хувийн хэвшилд бүх боломжийг нь нээж өгнө

Kuzmo 2022-03-29
    ХУВААЛЦАХ ЖИРГЭХ
Боомтын сэргэлт: Төр хувийн хэвшилд бүх боломжийг нь нээж өгнө

Ц.МЯГМАРБАЯР

 

Монголын эдийн засгийн чуулган 2022 үндсэн хэлэлцүүлгээс өмнө урьдчилсан байдлаар зургаан салбар хэлэлцүүлгийг зохион байгуулж байгаа билээ.Урьдчилсан хэлэлцүүлэг өчигдөр “Боомтын сэргэлт” сэдвээр үргэлжилсэн юм. “Боомтын хөгжил” сэдвээр эхний илтгэлийг Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулж  үүний дагуу эхний хэлэлцүүлэг болсон юм. Тэрбээр “Бид улс төрийн болон гадаад, дотоод орчны бүх боломжит, тохироо бүрдсэн энэ цаг үед Боомтын шинэчлэлийг хийх хамгийн тааламжтай цаг үед бид ирээд байгаа. Хөрөнгө оруулагчдад боомтын шинэчлэлд 44 төсөл зургаан багц ажилд нийт 26 их  наяд  төгрөгийн эдийн засгийн өндөр ач холбогдолтой, үр ашигтай зах зээлийн бизнесийн санал тавьж байгаагаа хурлын индэр дээрээс хэлье.  Хувийн хэвшлийн судалгаа, тогтвортой байдал, алсын хараа, бизнесийн хурд нь  эдгээр төслийг хэрэгжүүлэхэд боломж, хүчин чадал нь төрөөс илүү байгаа гэдэгт  бид бүрэн илтгэлтэй байна. Төр өрсөлдөхгүй, бүх боломжийг хувийн хэвшилд тавьж ажиллана”  гэлээ.  Хил хамгаалах, хил нэвтрэн өнгөрүүлэх  хурдын талаар бизнесийн өнцөгөөс харж байгаа ч хил хамгаалах олон улсын хэлэлцээр нарийн зүйл байдаг. Тиймээс явж явж хоёр улсын энэ асуудал дээр зогсолт хийдэг. Иймээс эхнээс нь хоёр талд хэлэлцээрийг дээд хэмжээнд хийж бизнесийн үйл ажиллагаанд саад болохгүй байх нөхцлийг бүрдүүлж шийдвэрлээд явна гэдгээ хэлсэн. Эхнээсээ гэрээ хэлэлцээр амжилттай болж БНХАУ-д хийсэн ерөнхий сайдын нэг удаагийн айлчлалаар 12 жил гацсан гурван боомтын “Шивээхүрэн”, “Ханги”, “Бичигт”-ийн  хил солбилцолын цэгийг тогтож гацаанаас гаргасан.

Энэ бүгд хоёр улсын хүчин чармайлтын үр дүнгээр бий болж буйг тодотгож байв. Цаашид ч улс төрийн хүрээнд хоёр тал ойлголцлын  таатай үед байгааг онцолж байна. Үүний дараа “Боомтын сэргэлт” болон  “Эдийн засгийн чөлөөт бүс хуурай боомтын хөгжлийн бодлогын асуудал” сэдэвт панель хэлэлцүүлгүүд боллоо.  Замын-Үүд чөлөөт бүсийн тухайд одоогийн байдлаар 88 аж ахуйн нэгж 113 га газрыг эзэмшдэг. Эдгээр ААН-үүд чөлөөт бүсэд нийт 680 тэрбум төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийхээр төслөө ирүүлээд байгаа аж. Хэлэлцүүлгийн үеэр  зарим панилституудын үгийг хүргэе.

 

"Замын-Үүд чөлөөт бүс"-ийн захирагч А.Энхзул:

Цахимжуулалтад бизнесийнхэн оролцож, хамтрахад  бэлэн

 

- Б.Жавхлан сайд сая бизнесийнхэн та нар биднийг ташуурдаад өгөөч, түрээд өгөөч гэж байна. Үүнд бизнесийнхэн бид бэлэн байгаа гэдгийг онцолж хэлье. Шинэ сэргэлт бодлогын хүрээнд боомтын болон үйлдвэржилтийн үйл ажиллагааг сэргээж дөрвөн боомт, хурдны авто замыг барина гэлээ. Гэхдээ ямар төслүүдийг хувийн хэвшил, ямрыг нь төр нь хийх юм гэдгийг  тодорхой болгох шаардлагатай байна. Мэдээж бизнесийнхэн ихэвчлэн гадаадын хөрөнгө оруулалтаар хийнэ. Тэгэхээр Зөвшөөрлийн тухай болон төр хувийн хэвшлийн хуулийн төслүүдийг хэлэлцэхдээ эдгээрийн уялдаа холбоог сайн хангахад  анхаарах хэрэгтэй. Мөн зөөлөн дэд бүтэц бий болгох  цахимжуулалтын ажил хамгийн чухал. Нэг цонхны худалдааны системийг нэвтрүүлэхэд анхаарах нэг зүйлийг онцолж хэлэхэд Швейцар улс бүтээгдэхүүн  экспорт, импорт хийхэд 225 ам.доллар байдаг бол Монгол Улс 110 ам.доллар,  дээр нь  100 гаруй цаг зарцуулдаг. Тиймээс цахимжуулалтын асуудалд бизнесийнхэн оролцож хамтарч ажиллахад бэлэн байгаа. Мөн төрөөс эдгээр үйл ажиллагааг хийхдээ тогтвортой, тууштай хэрэгжүүлээсэй гэж  хүсч байна.  

 

“Монголын тээвэр зуучлагчдын нэгдсэн  холбоо”-ны Удирдах зөвлөлийн дарга Г.Оргил:

Хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина

 

- Монгол Улс Транзит монгол  болно гэж зарласан. Энэ нь Хятадын “Нэг бүс-нэг зам” төслийг дэмжиж байгаа нь ойлгомжтой. Тиймээс  ирээдүйд Монголын гурван сая хүн амынхаа импортын хэрэгцээг хангахаас илүүтэй транзит тээврээр бид илүү ашиг олно гэсэн тал дээр ажиллах байх. Үүнд манай тээврийн компаниуд ажиллахад бэлэн байгаа. Гэхдээ хуурай боомтын асуудлыг  яаралтай шийдвэрлэх хэрэгтэй байна. Засгийн газар хэлэлцээрүүдийг шаргуу хийх хэрэгтэй. Дотооддоо нэгдсэн терминалаа хийх нь тодорхой. Гэхдээ хаана хийх вэ гэдэг нь чухал. Улаанбаатарт гол төмөр замаа түшиглэж байгуулах уу, эсвэл урд талын боомт Замын-Үүдэд хийх үү гэдгээ тогтож ТЭЗҮ-ээ  гаргах ёстой. Мөн үүний дагуу Хятадтай хэлэлцээрүүдийг яаралтай хийх хэрэгтэй. Заавал Тяньжин боомтын харьяанд нэг боомтоос хамааралтай  биш бусад боомтуудыг түшиглэх талд  ажиллах шаардлага байна. Учир нь импортын ачаанд 2019 онд 4500 ам.доллар байсан контейнерийн жишиг үнэ өнөөдөр 9800 ам.доллар болж хоёр дахин нэмэгдсэн. Энэ нь инфляцид нөлөөлж  асуудал дагуулж байна. Гол нь том зургаар нь харж хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина. Түүнчлэн далайн тээврийн компаниуд чингэлгээ Монгол Улс руу явуулах сонирхол нь бий болох ёстой. Наашаа ирсэн чингэлэг буцаад хоосон буцах, эсвэл цаашаа Оросоор дамжиж Европ руу явах чингэлгийн хугацаа тодорхой байх ёстой. Ингэснээр хоосон чингэлэг хэзээ эргэлтэд орох ямар хугацаанд явах нь тодорхой байвал бид тоглогч болно. Гэтэл одоо бид чингэлгийг нь хүлээж аваад буцааж чадахгүй хятад нь хүлээж авахгүйгээс болоод хоног хугацаа алдаж түрээсийн зардал төлж, энэ нь эргээд ард түмний нуруу дээр ирж байгаа учраас дээр ярьсан нэгдсэн тээвэр, терминалийн зохицуулалтаар шийдвэрлэх нөхцөл үүссэн. ГХЯ-нд энэ асуудлыг ярьж манайх оролцож байгаа ч Засгийн газар үүнд анхаарал хандуулж илүү өөр түвшинд ажиллах ажлын хэсэг байгуулах нь зүйтэй.

 

МҮХАҮТ-ийн дэргэдэх Чөлөөт бүсийн хөрөнгө оруулагчдын нэгдсэн бодлогын зөвлөлийн дарга Ч.Амарбаатар:

Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг

 

- Бид хатуу дэд бүтцийн тухай 30 жил ярьлаа. Гэтэл мөнгөө хэн гаргаж хийх тухай хэн ч ярьдаггүй. Хувийн хэвшлийнхэн Засаг мөнгө өгнө гээд бодоод байдаг. Гэвч Засагт мөнгө байхгүй. Бизнесийг хувийн хэвшил хийнэ. Хувийн хэвшлийг төрөөс байгуулсан зөвлөл хийдэггүй юм. Үүнийг ашгийн төлөө компани л хийнэ. Компаниуд хөрөнгө оруулалтын хэлбэртэй корпориацууд  бий болсноор  боломжтой болно. Өөрөөр хэлбэл, хоёр улсын корпорациуд хувьцаат компани  байж хувьцаа эзэмших ёстой. Зөвхөн монголчууд хувьцаа эзэмшээд явахгүй том сангууд орж ирж хувьцаа эзэмшсэнээр явах юм. Харин Засаг хууль эрх  зүйн орчныг нь бүрдүүлж, менежментэд  оролцох ёстой. Засаг алтан хувьцаа эзэмшигч байдлаар оролцож дэд бүтцээ  хийж өгөх юм. Түүнчлэн том сангууд оролцох улмаар том банкууд орж ирэх ёстой. Банк нээлттэй байж чөлөөт бүсийн банк гэдгээр байх юм.

Түүнчлэн дэд сангууд  байгуулагдсанаар төслүүд хэрэгжих боломжтой. Эдгээр нь заавал оролцож байж чөлөөт бүс хөгждөг зарчимтай. Хэн  нэгэн дуртай зүйлээ хийх гэж чөлөөт бүс байгуулдаггүй. Зоригтой шийдвэр гаргах цаг нь ирсэн байна. Тухайбал, МҮХАҮТ-д төвлөрүүлж хийх хэрэгтэй. Тус байгууллага төрийн ачааг тодорхой хэмжээнд чирээд явах чадамжтай. Энд Монголын толгой компаниуд, санхүүгийн толгой банк, даатгалын компаниуд цугларсан байна. Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өг. Эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг. Засаг солигдох бүрд өөрчлөгдөж болохгүй байхаар. Монголын эдийн засгийн гол экспорт нүүрс гаргахдаа биш. Эдийн засгийн мөн чанар нь хоёр хөрштэйгөө маш сайн уялдаа холбоотой ажиллаж байж , тэдэнд  нэмэртэй байж гэмээнэ Монгол Улс транзит улс болох  зорилтоо хангана.

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2022 ОНЫ ГУРАВДУГААР САРЫН 29. МЯГМАР ГАРАГ. № 63 (6795)

ФОТО:

Сэдвүүд : #Засгийн газар  
ХОЛБООТОЙ МЭДЭЭ
"Орон сууцны ипотекийн зээл" МИК-рүү шилжээгүй байхад ажлаа солих боломжтой юу
Ипотекийн зээлийн урьдчилгаа төлбөрийн батлан даалтын талаархи мэдээллийг хүргэж байна
Монгол Улс баялгийн сан, хөрөнгө оруулалтын чиглэлээр Оманы Султант Улстай хамтран ажиллана
Орлогод нийцсэн орон сууцны санхүүжилтийн загвар боловсруулж, Засгийн газрын хуралдаанд танилцуулна
МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ

АНХААРУУЛГА:Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд mminfo.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул ТА сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 99998796 утсаар хүлээн авна.

Сэтгэгдэл үлдээх
  • Цагаар
  • Таалагдсан
  • Цагаар
    • Цагаар
    • Таалагдсан

Сэтгэгдэл байхгүй байна.
ШУУРХАЙ МЭДЭЭ
19 цагийн өмнө өмнө

Төрийн жинхэнэ албан хаагчдын ажлын гүйцэтгэл, үнэлгээг цахим хуудаст байршуулна

19 цагийн өмнө өмнө

"Эрдэнэт медикал" эмнэлгийг Хойд бүсийн хавдрын оношилгоо, эмчилгээний дэд төв болголоо

19 цагийн өмнө өмнө

Богд хааны ордон болон түүх, соёлын өвийг хамгаалах талаар Ерөнхий сайд үүрэг даалгавар өглөө

19 цагийн өмнө өмнө

Төрийн өмчит болон төрийн өмчийн оролцоотой 109 компанийг 87 болгоно

20 цагийн өмнө өмнө

ДЦС-5 төслийн уралдаант шалгаруулалтын богино жагсаалтад орсон 2 оролцогч төслийн саналаа ирүүллээ

23 цагийн өмнө өмнө

"Орон сууцны ипотекийн зээл" МИК-рүү шилжээгүй байхад ажлаа солих боломжтой юу

23 цагийн өмнө өмнө

Дэнжийн мянгын дулааны станц барих нэгж талбарын газар чөлөөлөлт 90 орчим хувьтай байна

23 цагийн өмнө өмнө

СХД-ийн 19-р хороонд ашиглалтын шаардлага хангахгүй орон сууцыг буулган дахин барилгажуулж байна

23 цагийн өмнө өмнө

Өгий нуурыг бохирдол ширгэлтээс хамгаалах, урсцыг сайжруулахад тусгасан дөрвөн тэрбум төгрөгийг ингэж зарцуулжээ

1 өдрийн өмнө өмнө

Хот, дүүргийн Засаг дарга нарын ХОМ

1 өдрийн өмнө өмнө

Засгийн газар хуралдаж байна

1 өдрийн өмнө өмнө

Гурван хөх мэнгэтэй улаагчин хонь өдөр

1 өдрийн өмнө өмнө

Бороо орохгүй, өдөртөө 24-26 хэм дулаан байна

1 өдрийн өмнө өмнө

Явган хүний замыг шинэчлэхдээ нийт 22.9 км агаарын шилэн кабелуудыг газар доогуур хонгилын системээр сувагчилна

1 өдрийн өмнө өмнө

Э.Батшугар: Цаасан И-Баримтыг халж бүрэн цахимжуулах ажлыг эхлүүллээ

1 өдрийн өмнө өмнө

IEM COLOGNE 2025 тэмцээний шилдэг бичлэг

1 өдрийн өмнө өмнө

“Тавантолгой төмөр зам” ХХК-ийн Гүйцэтгэх захирал Б.Дүгэржавт хариуцлага тооцож, үүрэгт ажлаас нь чөлөөллөө

1 өдрийн өмнө өмнө

Ипотекийн зээлийн урьдчилгаа төлбөрийн батлан даалтын талаархи мэдээллийг хүргэж байна

1 өдрийн өмнө өмнө

“Төрийн байгууллагын төгөлдөршлийн тогтолцоо ба гүйцэтгэлийн үнэлгээ: Азийн загвар байгууллага төлөвшүүлэх нь” төсөл хэрэгжиж эхэллээ

1 өдрийн өмнө өмнө

Шархад дэд төвийн 110 айлын орон сууцны барилга угсралтын ажил дууслаа

1 өдрийн өмнө өмнө

БГД-ийн 18 дугаар хороонд хороо, өрхийн эмнэлэг, цагдаагийн хэсгийн цогцолбор барилгын ажил 80 хувьтай үргэлжилж байна

1 өдрийн өмнө өмнө

“Дарханы төмөрлөгийн үйлдвэр”-ийг “эзэн”-д нь буцаах улс төрийн тохироо хийсэн үү?

1 өдрийн өмнө өмнө

Монгол Улс баялгийн сан, хөрөнгө оруулалтын чиглэлээр Оманы Султант Улстай хамтран ажиллана

1 өдрийн өмнө өмнө

Орлогод нийцсэн орон сууцны санхүүжилтийн загвар боловсруулж, Засгийн газрын хуралдаанд танилцуулна

1 өдрийн өмнө өмнө

Г.Занданшатар: Эдийн засгийн хөгжлийн зөвлөлийн дэвшүүлсэн асуудал яриа төдий үлддэг биш бодлого болж гарах учиртай

1 өдрийн өмнө өмнө

Дөрвөн ногоон мэнгэтэй улаан морь өдөр

1 өдрийн өмнө өмнө

Хотын зүүн хэсгээр бага зэргийн бороо орно

2 өдрийн өмнө өмнө

2026 онд 6 томоохон төсөл арга хэмжээг хэрэгжүүлнэ

2 өдрийн өмнө өмнө

Нийслэлд 4 сургууль, 6 цэцэрлэг, 4 бага сургууль, цэцэрлэгийн цогцолбор, 1 спорт заалыг ашиглалтад орууллаа

2 өдрийн өмнө өмнө

Саппорогийн уулзвараас Баруун 4 зам хүртэлх явган хүний замыг “ТАСО” компани өөрийн үйлдвэрлэсэн чулуугаар тохижуулж байна

САНАЛ БОЛГОХ
2025-07-31 өмнө

Тэрбум доллараар 25 км зам барьж түгжрэл бууруулна гэв үү?!

2025-07-31 өмнө

Авто замын хажуугийн моддыг сүйтгэсэн “Хангилцаг” ХХК-д хариуцлага ногдуулахаар ажиллаж байна

2025-07-31 өмнө

Нийтийн эзэмшлийн зам, талбайг зөвшөөрөлгүй хашаалсан зөрчлийг арилгуулж байна

2025-07-31 өмнө

Сэлбэ хот төслийн талбайд зөвшөөрөлгүй баригдсан барилгуудыг албадан буулгаж, гарсан хог хаягдлыг дахин боловсруулж эхэллээ

2025-08-01 өмнө

“Чингис хаан” банкны нэрийг Төрийн банканд “шилжүүлэх” үү?

2025-07-31 өмнө

Бүлэглэн хулгай хийдэг этгээдүүдийг илрүүллээ

2025-07-31 өмнө

Долларын нөөц дундарвал нөхөх орлого байна уу?

2025-07-31 өмнө

МИК болон Японы орон сууц санхүүжилтийн агентлаг техникийн туслалцааны хамтын ажиллагааны гэрээ байгууллаа

2025-08-01 өмнө

Л.Оюун-Эрдэнэ Ордонд Ухаахудагийн талаар “улс төрийн уулзалтууд” хийж байна

2025-08-01 өмнө

Иргэдийг 250 гаруй удаагийн үйлдлээр залилсан байж болзошгүй этгээдийг баривчиллаа

2025-08-01 өмнө

Үс засуулвал нас уртасна

2025-08-01 өмнө

Хөвсгөл аймагт гарсан түймрийн голомтод ажиллах алба хаагчдыг нисдэг тэргээр хүргэж байна

2025-08-01 өмнө

Бага зэргийн бороо орно

2025-07-31 өмнө

Бороо орохгүй, өдөртөө 26-28 хэм дулаан байна

2025-07-31 өмнө

Есөн улаан мэнгэтэй цагаагчин үхэр өдөр

2025-08-02 өмнө

19 болон түүнээс дээш давхар барилга төлөвлөх боломжтой газар, объектыг дуудлага худалдаагаар худалдана

2025-08-01 өмнө

Тээврийн хэрэгсэл хулгайлдаг хоёр бүлэг этгээдийг баривчиллаа

2025-08-02 өмнө

Л.Алтангэрэл: Сэлбэ голын доор чулуун бэхэлгээ хийснээр лаг хагшаас тогтохгүй, гол тунгалаг байна

2025-07-31 өмнө

320 хүүхдийн суудалтай сургуулийн барилга угсралтын ажил 80 хувьтай үргэлжилж байна

2025-08-02 өмнө

Бороо орохгүй, өдөртөө 24-26 хэм дулаан байна

2025-08-02 өмнө

Авто засвар, авто угаалга, хоёрдогч түүхий эд худалдаалж буй 188 байршилд хяналт шалгалт хийж байна

2025-08-02 өмнө

Шуудангийн 24-р салбар буюу Гар утас худалдааны төвийн барилгыг дуудлага худалдаагаар худалдана

2025-07-31 өмнө

Улаанбаатар метро барих гүйцэтгэгчийг шалгаруулах II шатны сонгон шалгаруулалтыг энэ онд багтаан зарлана

2025-08-03 өмнө

Доржийн гудамжны авто замыг засна

2025-08-03 өмнө

Зургаан цагаан мэнгэтэй хөх луу өдөр

2025-08-02 өмнө

Долоон улаан мэнгэтэй харагчин туулай өдөр

2025-08-03 өмнө

Х.Нямбаатар: Миний бие эрүүл саруул ажлаа хийгээд байж байна гэдгээ хэлье

2 өдрийн өмнө өмнө

Г.Занданшатар “…Татвар төлөгчдийн мөнгө л гэж бий” гэдэг үгээ Б.Чойжилсүрэнд зориулсан уу?

2 өдрийн өмнө өмнө

Монголбанкны ерөнхийлөгч улс төр, доллар хоёрын “хайч дундах халиуны зулзага” болсон уу?

2 өдрийн өмнө өмнө

“Эрдэнэс Тавантолгой” ХК-ийн нүүрсийг нууц гэрээгээр “шууд” зарах хуулийн гарц хайж эхэлсэн үү?!

Бидний тухай Редакцийн бодлого Сурталчилгаа байршуулах Холбоо барих Дээшээ буцах


Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.