• Эхлэл
  • Цаг агаар
  • Валют ханш
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Үзэл бодол
  • Спорт
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • Энтертайнмэнт
  • Зурхай



Их бүтээн байгуулалтын нэгэн эд эс буюу инженер Б.Тунгалагмөрөн

П.АМГАЛАНБАЯР

 

Тасралтгүй үргэлжлэх ган төмөр зам алсад зурайж, өмнийн говьд их бүтээн байгуулалт өрнөж байна. Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бодлогын хүрээнд Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн 267 км төмөр замын ажил өрнөж, ирэх сард ашиглалтад ороход бэлэн болжээ. Төмөр замыг улс орны эдийн засгийн үр өгөөжийг бий болгох төмөр судас гэдэг. Төмөр зам хаана зурайж байна тэнд  хөгжил, суурьшлын бүс, үйлдвэрлэл хөгжинө. Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр зам Өмнөговь аймгийн Цогтцэций сумаас эх аван Баян-Овоо  сумын нутгаар дамжин Ханбогд сумын нутагт байрлах Монгол Улсын урд хилийн зурваст хүрч, БНХАУ-ын хилээр нэвтрэн гарах аж. Төмөр замын бүтээн байгуулалтын ажлууд дуусаж, хил гаргахаас өмнө нүүрсээ буулгах, нөөцлөх талбай бэлтгэх  ажил үлдсэн байна. Өмнө нь хятад компани гүйцэтгэж байсан бол цар тахлаас үүдэн гаднаас ажиллах хүч оруулах боломжгүйгээс Монголын компаниуд ажиллаж байна. Ийн монгол залуусын ур ухаан, хүч хөдөлмөр, эх орныхоо хөгжлийг түүчээлэх гарц болон сүндэрлэж буйг харахад бахархах сэтгэл төрж байлаа. Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр замын бүтээн байгуулалтад оролцож нэгэн эд эс нь болон ажил үүргээ гүйцэтгэж яваа “Тавантолгой төмөр зам” ХХК-ийн материалын ахлах инженер Б.Тунгалагмөрөнтэй ярилцаж, ажлын үйл явцыг сурвалжлав.

 

УРД ХӨРШИД МЭРГЭШСЭН МАСТЕР ИНЖЕНЕР

 

Б.Тунгалагмөрөн 2011 онд ШУТИС-ийн Барилгын инженер, Архитектурын сургуулийг авто замын инженер мэргэжлээр төгсжээ. Сургуулиа төгсөхөөс өмнө 2010 онд авто замын барилгын “Заабар” компанид материалын судалгааны лаборантаар ажлын гараагаа эхлүүлсэн байна. Түүний анхны оролцсон бүтээн байгуулалтын ажил нь Улаанбаатар хотод байрлах “Sky resort”-ийн гольф-картын замын ажил аж. 2011 онд сургуулиа төгсөж, Өвөрхангай аймгийн Хархорин-Хужирт чиглэлийн 16 км хатуу хучилттай авто замын төсөлд материалын инженерээр ажиллажээ. Дараа нь уул уурхайн “Алтайн Хүдэр” компанид Таяннуурын уурхайгаас Бургастайн боомт чиглэлийн  хүдрийн тээвэрт зориулсан замын төсөлд оролцсон байна. Харин төмөр замын бүтээн байгуулалтын ажилтай 2013 оноос холбогджээ. “Монголын төмөр зам” компани Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр зам төслийг 2012 онд хэрэгжүүлж эхлэхэд материалын инженерээр ажиллаж эхэлсэн байна. Гэвч төслийн үйл ажиллагаа 2014 оны намар зогсжээ. Үйл ажиллагаа зогссоны дараа Б.Тунгалагмөрөн 2014 онд БНХАУ-ыг зорьж, Нанжин хотын Зүүн өмнөдийн их сургуульд авто зам, төмөр замын чиглэлээр магистр хамгаалжээ. Түүнийг сургуулиа төгсөж, эх орондоо ирсний дараа Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр зам төсөл 2019 онд дахин эхэлжээ. Тухайн үед “Тавантолгой төмөр зам” компани байгуулагдаж тус төслийн хэрэгжүүлэгчээр ажиллаж эхэлсэн байна. Тиймээс өмнөх төсөл дээр ажиллаж байсан ажилчдаас инженерчлэлийн багаа бүрдүүлжээ. Ийн Б.Тунгалагмөрөн төмөр замын их бүтээн байгуулалтын нэг хэсэг нь болж ажиллах болжээ.

 

ИНЖЕНЕРИЙН ХИЙСЭН ТУРШИЛТ ШИНЖИЛГЭЭНД ҮНДЭСЛЭН АШИГЛАХ МАТЕРИАЛАА СОНГОДОГ

 

Төмөр зам болон авто зам барихад эхлээд ажлын зураг гаргаж, чанарын үзүүлэлт, техникийн шаардлагыг тодорхойлдог. “Тавантолгой төмөр зам” компанид таван материалын инженер ажилладаг. Материалын инженер замын материалыг  шинжлэн судалж механик шинж чанарыг нь тодорхойлдог аж. Мөн тухайн материал замын далан хийхэд даац нь хүрэх, бороо ороход урсахгүй гэсэн техникийн шаардлагад заасан чанарыг хангаж байгаа эсэхийг тодорхойлдог. Өөрөөр хэлбэл, материалын инженерийн хийсэн туршилт шинжилгээний үр дүнд үндэслэн ашиглах материалаа сонгодог. Чанарын шаардлага хангасан материал ашиглаж хийсний дараа ажлын талбай дээр дахин туршилт хийдэг байна. Тухайлбал, бэлэн болсон далан чанарын шаардлага хангасан эсэхэд туршилт хийж, дүн гарсны дараа хүлээж авдаг. Б.Тунгалагмөрөнгийн хувьд захиалагч талын материалын инженер учраас голчлон баримт бичиг, төлбөрийн нэхэмжлэх, талбай дээрх ажлыг хянаж үзлэг хийдэг байна. Үзлэгээр алдаа илрэх, стандарт хангаагүй тохиолдолд гүйцэтгэгч болон холбогдох мэргэжилтнүүдэд чанарын шаардлагыг хангуулах тухай шаардлага тавьдаг аж.  Ажлын гүйцэтгэлийг хянасан баримт өдөр бүр үйлдэнэ.

 

ШОРООНЫ ШИРХЭГЛЭЛ НЬ НАРИЙН, ЧУЛУУРХАГ ЭЛСТЭЙ БАЙВАЛ ЗАМЫН МАТЕРИАЛД АШИГЛАХ БОЛОМЖТОЙ

 

Замын гол материалын нэг бол түгээмэл тархацтай ашигт малтмал буюу шороо юм. Ямар шинж чанартай шороо хэрэглэх нь ажлын зураг, техникийн шаардлагад тусгасан байдаг. Тиймээс тухайн шороо техникийн шаардлагад нийцэх эсэхийг инженерүүд тодорхойлдог. Экскаватороор  явж, хээр тал газарт шурф тавьж үзэн шороогоо хайдаг аж. Үүний тулд 3-4 метрийн гүн ухаж, гарч ирсэн шороог шинжиж харна. Газар ухахад шавар, нурж унасан элс байвал замын даланд хэрэглэх боломжгүй учраас эргэж булдаг. Ийнхүү олон удаагийн туршлагаас үүдэж материалын инженерүүд ямар газраас стандарт хангасан шороо гарах боломжтойг гадарладаг. Ингэхдээ хамгийн түрүүнд шорооны ширхэглэлийг харна. Ширхэглэл нь нарийн шороотой, чулуурхаг элстэй байвал ихэвчлэн замын материалд ашиглах боломжтой. Үүний дараа тухайн шороо хаа хүртэл байгаа хязгаарыг тогтоохын тулд дахин хэд хэдэн арван метр радиустай түүвэрлэн дээж авч, шинж чанар нь өөрчлөгдөж байгаа эсэхийг судалдаг гэнэ.

Хэдий материал олохын тулд их хугацаа зарцуулдаг ч зэрэгцээд талбай дээр  бусад ажлыг гүйцэтгэх боломжтой. Тухайлбал, ажлын зураг дээр тэнхлэгийн координатыг заасан байдаг. Үүний тулд геодезийн инженерүүд координатыг тодорхойлж, газар дээр гадас, хадаасаар тэмдэглэнэ. Ийн баг чигээ татсаны дараа хөрс хуулалт буюу ажиллах талбайгаа бэлдэх боломжтой. Материалаа авах талбайн хязгаарыг тогтоож хэдэн метр куб материал авч болох нөөцөө урьдчилсан байдлаар тодорхойлдог байна. Үүний дараа орон нутгийн холбогдох байгууллагаас түгээмэл тархацтай ашигт малтмалын орд нээх  зөвшөөрөл хүсдэг.

 

ТӨМӨР ЗАМЫН БАЛЛАСТ БУЮУ БУТАЛМАЛ ЧУЛУУН ЧИГЖЭЭСИЙГ ХАТУУЛАГ ӨНДӨРТЭЙ УУЛЫГ ТЭСЭЛЖ ГАРГАДАГ

 

Олон км үргэлжлэх замын нэг чухал материал нь чигжээс чулуу гэдгийг Б.Тунгалагмөрөн онцолж байлаа. Энэ чулуунаас эхлээд бетон дэр, зам төмөр, түүний бэхэлгээг хамтад нь төмөр замын  дээд бүтэц гэж нэрлэдэг. Чигжээс чулууны тухайд хатуулаг өндөртэй уулыг тэсэлж гаргасан чулуугаа дахин бутална. Замд ашиглах чулуунд тавих техникийн шаардлагад нийцэх хүртэл буталж ангилаад нөөцөлдөг аж. Төслийн хүрээнд трассын  эхлэл буюу Цогтцэций сум, тус сумаас 140 км-ийн зайд чулууны үйлдвэртэй байна. Бетоны үйлдвэр, хоолойн цагирагыг төслийн талбай дээр  үйлдвэрлэж байгаа аж. Төслийн бүтээн байгуулалтын оргил үе буюу 2020, 2021 онд талбай дээр өдөрт 3000 хүн ажилладаг байжээ.

 Төмөр замын бүтээн байгуулалт олон материалын инженерээс гадна ажиллаж байгаа хүн бүрийн хүч, хөдөлмөр, сэтгэлээр бүтсэн гэдгийг Б.Тунгалагмөрөн онцолж байлаа.

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2022 ОНЫ ЗУРГААДУГААР САРЫН 10. БААСАН ГАРАГ. № 115 (6847)

    ХУВААЛЦАХ ЖИРГЭХ


МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ
Сэтгэгдэл үлдээх
  • Цагаар
  • Таалагдсан
  • Цагаар
    • Цагаар
    • Таалагдсан

Сэтгэгдэл байхгүй байна.
ХОЛБООТОЙ МЭДЭЭ
Зайсангийн гүүрний өргөтгөл, шинэчлэлтийн ажил 90 хувьтай үргэлжилж байна
Ж.Энхжаргалан: Алдаа дутагдал гаргавал шүүмжилж болно. Гэхдээ доромжилмооргүй байна
"“Зуны зугаа-113” нэртэй тоглолтын үеэр 10 хутга, хоёр ширхэн зодооны хэрэгсэл хураасан"
“ДЦС-3” ТӨХК-д гарсан галыг шөнийн 03:21 цагт галыг бүрэн унтраалаа



Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.





  • Эхлэл
  • Цаг агаар
  • Валют ханш
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Үзэл бодол
  • Спорт
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • Энтертайнмэнт
  • Зурхай



Их бүтээн байгуулалтын нэгэн эд эс буюу инженер Б.Тунгалагмөрөн

П.АМГАЛАНБАЯР

 

Тасралтгүй үргэлжлэх ган төмөр зам алсад зурайж, өмнийн говьд их бүтээн байгуулалт өрнөж байна. Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бодлогын хүрээнд Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн 267 км төмөр замын ажил өрнөж, ирэх сард ашиглалтад ороход бэлэн болжээ. Төмөр замыг улс орны эдийн засгийн үр өгөөжийг бий болгох төмөр судас гэдэг. Төмөр зам хаана зурайж байна тэнд  хөгжил, суурьшлын бүс, үйлдвэрлэл хөгжинө. Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр зам Өмнөговь аймгийн Цогтцэций сумаас эх аван Баян-Овоо  сумын нутгаар дамжин Ханбогд сумын нутагт байрлах Монгол Улсын урд хилийн зурваст хүрч, БНХАУ-ын хилээр нэвтрэн гарах аж. Төмөр замын бүтээн байгуулалтын ажлууд дуусаж, хил гаргахаас өмнө нүүрсээ буулгах, нөөцлөх талбай бэлтгэх  ажил үлдсэн байна. Өмнө нь хятад компани гүйцэтгэж байсан бол цар тахлаас үүдэн гаднаас ажиллах хүч оруулах боломжгүйгээс Монголын компаниуд ажиллаж байна. Ийн монгол залуусын ур ухаан, хүч хөдөлмөр, эх орныхоо хөгжлийг түүчээлэх гарц болон сүндэрлэж буйг харахад бахархах сэтгэл төрж байлаа. Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр замын бүтээн байгуулалтад оролцож нэгэн эд эс нь болон ажил үүргээ гүйцэтгэж яваа “Тавантолгой төмөр зам” ХХК-ийн материалын ахлах инженер Б.Тунгалагмөрөнтэй ярилцаж, ажлын үйл явцыг сурвалжлав.

 

УРД ХӨРШИД МЭРГЭШСЭН МАСТЕР ИНЖЕНЕР

 

Б.Тунгалагмөрөн 2011 онд ШУТИС-ийн Барилгын инженер, Архитектурын сургуулийг авто замын инженер мэргэжлээр төгсжээ. Сургуулиа төгсөхөөс өмнө 2010 онд авто замын барилгын “Заабар” компанид материалын судалгааны лаборантаар ажлын гараагаа эхлүүлсэн байна. Түүний анхны оролцсон бүтээн байгуулалтын ажил нь Улаанбаатар хотод байрлах “Sky resort”-ийн гольф-картын замын ажил аж. 2011 онд сургуулиа төгсөж, Өвөрхангай аймгийн Хархорин-Хужирт чиглэлийн 16 км хатуу хучилттай авто замын төсөлд материалын инженерээр ажиллажээ. Дараа нь уул уурхайн “Алтайн Хүдэр” компанид Таяннуурын уурхайгаас Бургастайн боомт чиглэлийн  хүдрийн тээвэрт зориулсан замын төсөлд оролцсон байна. Харин төмөр замын бүтээн байгуулалтын ажилтай 2013 оноос холбогджээ. “Монголын төмөр зам” компани Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр зам төслийг 2012 онд хэрэгжүүлж эхлэхэд материалын инженерээр ажиллаж эхэлсэн байна. Гэвч төслийн үйл ажиллагаа 2014 оны намар зогсжээ. Үйл ажиллагаа зогссоны дараа Б.Тунгалагмөрөн 2014 онд БНХАУ-ыг зорьж, Нанжин хотын Зүүн өмнөдийн их сургуульд авто зам, төмөр замын чиглэлээр магистр хамгаалжээ. Түүнийг сургуулиа төгсөж, эх орондоо ирсний дараа Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр зам төсөл 2019 онд дахин эхэлжээ. Тухайн үед “Тавантолгой төмөр зам” компани байгуулагдаж тус төслийн хэрэгжүүлэгчээр ажиллаж эхэлсэн байна. Тиймээс өмнөх төсөл дээр ажиллаж байсан ажилчдаас инженерчлэлийн багаа бүрдүүлжээ. Ийн Б.Тунгалагмөрөн төмөр замын их бүтээн байгуулалтын нэг хэсэг нь болж ажиллах болжээ.

 

ИНЖЕНЕРИЙН ХИЙСЭН ТУРШИЛТ ШИНЖИЛГЭЭНД ҮНДЭСЛЭН АШИГЛАХ МАТЕРИАЛАА СОНГОДОГ

 

Төмөр зам болон авто зам барихад эхлээд ажлын зураг гаргаж, чанарын үзүүлэлт, техникийн шаардлагыг тодорхойлдог. “Тавантолгой төмөр зам” компанид таван материалын инженер ажилладаг. Материалын инженер замын материалыг  шинжлэн судалж механик шинж чанарыг нь тодорхойлдог аж. Мөн тухайн материал замын далан хийхэд даац нь хүрэх, бороо ороход урсахгүй гэсэн техникийн шаардлагад заасан чанарыг хангаж байгаа эсэхийг тодорхойлдог. Өөрөөр хэлбэл, материалын инженерийн хийсэн туршилт шинжилгээний үр дүнд үндэслэн ашиглах материалаа сонгодог. Чанарын шаардлага хангасан материал ашиглаж хийсний дараа ажлын талбай дээр дахин туршилт хийдэг байна. Тухайлбал, бэлэн болсон далан чанарын шаардлага хангасан эсэхэд туршилт хийж, дүн гарсны дараа хүлээж авдаг. Б.Тунгалагмөрөнгийн хувьд захиалагч талын материалын инженер учраас голчлон баримт бичиг, төлбөрийн нэхэмжлэх, талбай дээрх ажлыг хянаж үзлэг хийдэг байна. Үзлэгээр алдаа илрэх, стандарт хангаагүй тохиолдолд гүйцэтгэгч болон холбогдох мэргэжилтнүүдэд чанарын шаардлагыг хангуулах тухай шаардлага тавьдаг аж.  Ажлын гүйцэтгэлийг хянасан баримт өдөр бүр үйлдэнэ.

 

ШОРООНЫ ШИРХЭГЛЭЛ НЬ НАРИЙН, ЧУЛУУРХАГ ЭЛСТЭЙ БАЙВАЛ ЗАМЫН МАТЕРИАЛД АШИГЛАХ БОЛОМЖТОЙ

 

Замын гол материалын нэг бол түгээмэл тархацтай ашигт малтмал буюу шороо юм. Ямар шинж чанартай шороо хэрэглэх нь ажлын зураг, техникийн шаардлагад тусгасан байдаг. Тиймээс тухайн шороо техникийн шаардлагад нийцэх эсэхийг инженерүүд тодорхойлдог. Экскаватороор  явж, хээр тал газарт шурф тавьж үзэн шороогоо хайдаг аж. Үүний тулд 3-4 метрийн гүн ухаж, гарч ирсэн шороог шинжиж харна. Газар ухахад шавар, нурж унасан элс байвал замын даланд хэрэглэх боломжгүй учраас эргэж булдаг. Ийнхүү олон удаагийн туршлагаас үүдэж материалын инженерүүд ямар газраас стандарт хангасан шороо гарах боломжтойг гадарладаг. Ингэхдээ хамгийн түрүүнд шорооны ширхэглэлийг харна. Ширхэглэл нь нарийн шороотой, чулуурхаг элстэй байвал ихэвчлэн замын материалд ашиглах боломжтой. Үүний дараа тухайн шороо хаа хүртэл байгаа хязгаарыг тогтоохын тулд дахин хэд хэдэн арван метр радиустай түүвэрлэн дээж авч, шинж чанар нь өөрчлөгдөж байгаа эсэхийг судалдаг гэнэ.

Хэдий материал олохын тулд их хугацаа зарцуулдаг ч зэрэгцээд талбай дээр  бусад ажлыг гүйцэтгэх боломжтой. Тухайлбал, ажлын зураг дээр тэнхлэгийн координатыг заасан байдаг. Үүний тулд геодезийн инженерүүд координатыг тодорхойлж, газар дээр гадас, хадаасаар тэмдэглэнэ. Ийн баг чигээ татсаны дараа хөрс хуулалт буюу ажиллах талбайгаа бэлдэх боломжтой. Материалаа авах талбайн хязгаарыг тогтоож хэдэн метр куб материал авч болох нөөцөө урьдчилсан байдлаар тодорхойлдог байна. Үүний дараа орон нутгийн холбогдох байгууллагаас түгээмэл тархацтай ашигт малтмалын орд нээх  зөвшөөрөл хүсдэг.

 

ТӨМӨР ЗАМЫН БАЛЛАСТ БУЮУ БУТАЛМАЛ ЧУЛУУН ЧИГЖЭЭСИЙГ ХАТУУЛАГ ӨНДӨРТЭЙ УУЛЫГ ТЭСЭЛЖ ГАРГАДАГ

 

Олон км үргэлжлэх замын нэг чухал материал нь чигжээс чулуу гэдгийг Б.Тунгалагмөрөн онцолж байлаа. Энэ чулуунаас эхлээд бетон дэр, зам төмөр, түүний бэхэлгээг хамтад нь төмөр замын  дээд бүтэц гэж нэрлэдэг. Чигжээс чулууны тухайд хатуулаг өндөртэй уулыг тэсэлж гаргасан чулуугаа дахин бутална. Замд ашиглах чулуунд тавих техникийн шаардлагад нийцэх хүртэл буталж ангилаад нөөцөлдөг аж. Төслийн хүрээнд трассын  эхлэл буюу Цогтцэций сум, тус сумаас 140 км-ийн зайд чулууны үйлдвэртэй байна. Бетоны үйлдвэр, хоолойн цагирагыг төслийн талбай дээр  үйлдвэрлэж байгаа аж. Төслийн бүтээн байгуулалтын оргил үе буюу 2020, 2021 онд талбай дээр өдөрт 3000 хүн ажилладаг байжээ.

 Төмөр замын бүтээн байгуулалт олон материалын инженерээс гадна ажиллаж байгаа хүн бүрийн хүч, хөдөлмөр, сэтгэлээр бүтсэн гэдгийг Б.Тунгалагмөрөн онцолж байлаа.

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2022 ОНЫ ЗУРГААДУГААР САРЫН 10. БААСАН ГАРАГ. № 115 (6847)



МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ
Сэтгэгдэл үлдээх
  • Цагаар
  • Таалагдсан
  • Цагаар
    • Цагаар
    • Таалагдсан

Сэтгэгдэл байхгүй байна.


Бидний тухай Редакцийн бодлого Сурталчилгаа байршуулах Холбоо барих

Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.





Эхлэл Улс төр Эдийн засаг Үзэл бодол Спорт Нийгэм Дэлхий Энтертайнмэнт Зурхай
  • Нийтлэл
  • •
  • Ярилцлага
  • •
  • Сурвалжлага
  • •
  • Азийн АШТ
  • •
  • Фото мэдээ
  • •
  • Оддын амьдрал
БҮХ СЭДЭВ
  • •Ерөнхийлөгч
  • •Чуулган
  • •Нийслэл
  • •Байнгын хороо
  • •Яам, Агентлаг
  • •Фото мэдээ
  • •Гадаад харилцаа
  • •Ипотекийн зээл
  • •Нийтлэл
  • •Сэрэмжлүүлэг
  • •Бөхийн төрлүүд
  • •Хууль зүй, дотоод хэргийн яам
  • •Хөлбөмбөг
  • •Гэмт хэрэг
  • •Сагсанбөмбөг
ХУРААХ
Б.Сувданзаяа: Мөрөөдлийнхөө...
Б.Баатархүү: Сэтгүүлчийн...

Их бүтээн байгуулалтын нэгэн эд эс буюу инженер Б.Тунгалагмөрөн

Kuzmo 2022-06-10
    ХУВААЛЦАХ ЖИРГЭХ
Их бүтээн байгуулалтын нэгэн эд эс буюу инженер Б.Тунгалагмөрөн

П.АМГАЛАНБАЯР

 

Тасралтгүй үргэлжлэх ган төмөр зам алсад зурайж, өмнийн говьд их бүтээн байгуулалт өрнөж байна. Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бодлогын хүрээнд Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн 267 км төмөр замын ажил өрнөж, ирэх сард ашиглалтад ороход бэлэн болжээ. Төмөр замыг улс орны эдийн засгийн үр өгөөжийг бий болгох төмөр судас гэдэг. Төмөр зам хаана зурайж байна тэнд  хөгжил, суурьшлын бүс, үйлдвэрлэл хөгжинө. Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр зам Өмнөговь аймгийн Цогтцэций сумаас эх аван Баян-Овоо  сумын нутгаар дамжин Ханбогд сумын нутагт байрлах Монгол Улсын урд хилийн зурваст хүрч, БНХАУ-ын хилээр нэвтрэн гарах аж. Төмөр замын бүтээн байгуулалтын ажлууд дуусаж, хил гаргахаас өмнө нүүрсээ буулгах, нөөцлөх талбай бэлтгэх  ажил үлдсэн байна. Өмнө нь хятад компани гүйцэтгэж байсан бол цар тахлаас үүдэн гаднаас ажиллах хүч оруулах боломжгүйгээс Монголын компаниуд ажиллаж байна. Ийн монгол залуусын ур ухаан, хүч хөдөлмөр, эх орныхоо хөгжлийг түүчээлэх гарц болон сүндэрлэж буйг харахад бахархах сэтгэл төрж байлаа. Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр замын бүтээн байгуулалтад оролцож нэгэн эд эс нь болон ажил үүргээ гүйцэтгэж яваа “Тавантолгой төмөр зам” ХХК-ийн материалын ахлах инженер Б.Тунгалагмөрөнтэй ярилцаж, ажлын үйл явцыг сурвалжлав.

 

УРД ХӨРШИД МЭРГЭШСЭН МАСТЕР ИНЖЕНЕР

 

Б.Тунгалагмөрөн 2011 онд ШУТИС-ийн Барилгын инженер, Архитектурын сургуулийг авто замын инженер мэргэжлээр төгсжээ. Сургуулиа төгсөхөөс өмнө 2010 онд авто замын барилгын “Заабар” компанид материалын судалгааны лаборантаар ажлын гараагаа эхлүүлсэн байна. Түүний анхны оролцсон бүтээн байгуулалтын ажил нь Улаанбаатар хотод байрлах “Sky resort”-ийн гольф-картын замын ажил аж. 2011 онд сургуулиа төгсөж, Өвөрхангай аймгийн Хархорин-Хужирт чиглэлийн 16 км хатуу хучилттай авто замын төсөлд материалын инженерээр ажиллажээ. Дараа нь уул уурхайн “Алтайн Хүдэр” компанид Таяннуурын уурхайгаас Бургастайн боомт чиглэлийн  хүдрийн тээвэрт зориулсан замын төсөлд оролцсон байна. Харин төмөр замын бүтээн байгуулалтын ажилтай 2013 оноос холбогджээ. “Монголын төмөр зам” компани Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр зам төслийг 2012 онд хэрэгжүүлж эхлэхэд материалын инженерээр ажиллаж эхэлсэн байна. Гэвч төслийн үйл ажиллагаа 2014 оны намар зогсжээ. Үйл ажиллагаа зогссоны дараа Б.Тунгалагмөрөн 2014 онд БНХАУ-ыг зорьж, Нанжин хотын Зүүн өмнөдийн их сургуульд авто зам, төмөр замын чиглэлээр магистр хамгаалжээ. Түүнийг сургуулиа төгсөж, эх орондоо ирсний дараа Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр зам төсөл 2019 онд дахин эхэлжээ. Тухайн үед “Тавантолгой төмөр зам” компани байгуулагдаж тус төслийн хэрэгжүүлэгчээр ажиллаж эхэлсэн байна. Тиймээс өмнөх төсөл дээр ажиллаж байсан ажилчдаас инженерчлэлийн багаа бүрдүүлжээ. Ийн Б.Тунгалагмөрөн төмөр замын их бүтээн байгуулалтын нэг хэсэг нь болж ажиллах болжээ.

 

ИНЖЕНЕРИЙН ХИЙСЭН ТУРШИЛТ ШИНЖИЛГЭЭНД ҮНДЭСЛЭН АШИГЛАХ МАТЕРИАЛАА СОНГОДОГ

 

Төмөр зам болон авто зам барихад эхлээд ажлын зураг гаргаж, чанарын үзүүлэлт, техникийн шаардлагыг тодорхойлдог. “Тавантолгой төмөр зам” компанид таван материалын инженер ажилладаг. Материалын инженер замын материалыг  шинжлэн судалж механик шинж чанарыг нь тодорхойлдог аж. Мөн тухайн материал замын далан хийхэд даац нь хүрэх, бороо ороход урсахгүй гэсэн техникийн шаардлагад заасан чанарыг хангаж байгаа эсэхийг тодорхойлдог. Өөрөөр хэлбэл, материалын инженерийн хийсэн туршилт шинжилгээний үр дүнд үндэслэн ашиглах материалаа сонгодог. Чанарын шаардлага хангасан материал ашиглаж хийсний дараа ажлын талбай дээр дахин туршилт хийдэг байна. Тухайлбал, бэлэн болсон далан чанарын шаардлага хангасан эсэхэд туршилт хийж, дүн гарсны дараа хүлээж авдаг. Б.Тунгалагмөрөнгийн хувьд захиалагч талын материалын инженер учраас голчлон баримт бичиг, төлбөрийн нэхэмжлэх, талбай дээрх ажлыг хянаж үзлэг хийдэг байна. Үзлэгээр алдаа илрэх, стандарт хангаагүй тохиолдолд гүйцэтгэгч болон холбогдох мэргэжилтнүүдэд чанарын шаардлагыг хангуулах тухай шаардлага тавьдаг аж.  Ажлын гүйцэтгэлийг хянасан баримт өдөр бүр үйлдэнэ.

 

ШОРООНЫ ШИРХЭГЛЭЛ НЬ НАРИЙН, ЧУЛУУРХАГ ЭЛСТЭЙ БАЙВАЛ ЗАМЫН МАТЕРИАЛД АШИГЛАХ БОЛОМЖТОЙ

 

Замын гол материалын нэг бол түгээмэл тархацтай ашигт малтмал буюу шороо юм. Ямар шинж чанартай шороо хэрэглэх нь ажлын зураг, техникийн шаардлагад тусгасан байдаг. Тиймээс тухайн шороо техникийн шаардлагад нийцэх эсэхийг инженерүүд тодорхойлдог. Экскаватороор  явж, хээр тал газарт шурф тавьж үзэн шороогоо хайдаг аж. Үүний тулд 3-4 метрийн гүн ухаж, гарч ирсэн шороог шинжиж харна. Газар ухахад шавар, нурж унасан элс байвал замын даланд хэрэглэх боломжгүй учраас эргэж булдаг. Ийнхүү олон удаагийн туршлагаас үүдэж материалын инженерүүд ямар газраас стандарт хангасан шороо гарах боломжтойг гадарладаг. Ингэхдээ хамгийн түрүүнд шорооны ширхэглэлийг харна. Ширхэглэл нь нарийн шороотой, чулуурхаг элстэй байвал ихэвчлэн замын материалд ашиглах боломжтой. Үүний дараа тухайн шороо хаа хүртэл байгаа хязгаарыг тогтоохын тулд дахин хэд хэдэн арван метр радиустай түүвэрлэн дээж авч, шинж чанар нь өөрчлөгдөж байгаа эсэхийг судалдаг гэнэ.

Хэдий материал олохын тулд их хугацаа зарцуулдаг ч зэрэгцээд талбай дээр  бусад ажлыг гүйцэтгэх боломжтой. Тухайлбал, ажлын зураг дээр тэнхлэгийн координатыг заасан байдаг. Үүний тулд геодезийн инженерүүд координатыг тодорхойлж, газар дээр гадас, хадаасаар тэмдэглэнэ. Ийн баг чигээ татсаны дараа хөрс хуулалт буюу ажиллах талбайгаа бэлдэх боломжтой. Материалаа авах талбайн хязгаарыг тогтоож хэдэн метр куб материал авч болох нөөцөө урьдчилсан байдлаар тодорхойлдог байна. Үүний дараа орон нутгийн холбогдох байгууллагаас түгээмэл тархацтай ашигт малтмалын орд нээх  зөвшөөрөл хүсдэг.

 

ТӨМӨР ЗАМЫН БАЛЛАСТ БУЮУ БУТАЛМАЛ ЧУЛУУН ЧИГЖЭЭСИЙГ ХАТУУЛАГ ӨНДӨРТЭЙ УУЛЫГ ТЭСЭЛЖ ГАРГАДАГ

 

Олон км үргэлжлэх замын нэг чухал материал нь чигжээс чулуу гэдгийг Б.Тунгалагмөрөн онцолж байлаа. Энэ чулуунаас эхлээд бетон дэр, зам төмөр, түүний бэхэлгээг хамтад нь төмөр замын  дээд бүтэц гэж нэрлэдэг. Чигжээс чулууны тухайд хатуулаг өндөртэй уулыг тэсэлж гаргасан чулуугаа дахин бутална. Замд ашиглах чулуунд тавих техникийн шаардлагад нийцэх хүртэл буталж ангилаад нөөцөлдөг аж. Төслийн хүрээнд трассын  эхлэл буюу Цогтцэций сум, тус сумаас 140 км-ийн зайд чулууны үйлдвэртэй байна. Бетоны үйлдвэр, хоолойн цагирагыг төслийн талбай дээр  үйлдвэрлэж байгаа аж. Төслийн бүтээн байгуулалтын оргил үе буюу 2020, 2021 онд талбай дээр өдөрт 3000 хүн ажилладаг байжээ.

 Төмөр замын бүтээн байгуулалт олон материалын инженерээс гадна ажиллаж байгаа хүн бүрийн хүч, хөдөлмөр, сэтгэлээр бүтсэн гэдгийг Б.Тунгалагмөрөн онцолж байлаа.

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2022 ОНЫ ЗУРГААДУГААР САРЫН 10. БААСАН ГАРАГ. № 115 (6847)

ФОТО:

Сэдвүүд : #Сурвалжлага  
ХОЛБООТОЙ МЭДЭЭ
Зайсангийн гүүрний өргөтгөл, шинэчлэлтийн ажил 90 хувьтай үргэлжилж байна
Ж.Энхжаргалан: Алдаа дутагдал гаргавал шүүмжилж болно. Гэхдээ доромжилмооргүй байна
"“Зуны зугаа-113” нэртэй тоглолтын үеэр 10 хутга, хоёр ширхэн зодооны хэрэгсэл хураасан"
“ДЦС-3” ТӨХК-д гарсан галыг шөнийн 03:21 цагт галыг бүрэн унтраалаа
МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ

АНХААРУУЛГА:Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд mminfo.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул ТА сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 99998796 утсаар хүлээн авна.

Сэтгэгдэл үлдээх
  • Цагаар
  • Таалагдсан
  • Цагаар
    • Цагаар
    • Таалагдсан

Сэтгэгдэл байхгүй байна.
ШУУРХАЙ МЭДЭЭ
3 цагийн өмнө өмнө

УИХ-ын гишүүн М.Нарантуяа- Нара: Би өдөртөө олдог инфлүүнсерийнхээ цалинг сард хоёр хувааж авч байж хулгайч нарын нэг гэж дуудуулаад явж байна

3 цагийн өмнө өмнө

ТББХ: Монгол Улсын Ерөнхий сайдад итгэл хүлээлгэх тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг дэмжлээ

11 цагийн өмнө өмнө

Зайсангийн гүүрний өргөтгөл, шинэчлэлтийн ажил 90 хувьтай үргэлжилж байна

11 цагийн өмнө өмнө

Ж.Энхжаргалан: Алдаа дутагдал гаргавал шүүмжилж болно. Гэхдээ доромжилмооргүй байна

12 цагийн өмнө өмнө

Л.Гантөмөр: Ардчилсан намын 8 сайд өргөдлөө өгчихсөн, бид цаашид МАН-тай хамтрах боломжгүй

12 цагийн өмнө өмнө

"“Зуны зугаа-113” нэртэй тоглолтын үеэр 10 хутга, хоёр ширхэн зодооны хэрэгсэл хураасан"

13 цагийн өмнө өмнө

У.Хүрэлсүх, С.Бердымухамедов нар албан ёсны хэлэлцээ хийлээ

14 цагийн өмнө өмнө

Туркменистан Улсын Ерөнхийлөгчийг албан ёсоор угтаж авлаа

15 цагийн өмнө өмнө

70 орны бодлого боловсруулагчид Астанад чууллаа

15 цагийн өмнө өмнө

Багахангай-Хөшигийн хөндий чиглэлийн төмөр замын барилгын ажлын явцтай танилцлаа

15 цагийн өмнө өмнө

“ДЦС-3” ТӨХК-д гарсан галыг шөнийн 03:21 цагт галыг бүрэн унтраалаа

15 цагийн өмнө өмнө

Монголын бөхчүүд “Улаанбаатар опен”-оос 7 алт, 10 мөнгө, 12 хүрэл медаль хүртлээ

15 цагийн өмнө өмнө

Туркменистан Улсын Ерөнхийлөгч Сердар Бердымухамедов Монгол Улсад төрийн айлчлал хийхээр хүрэлцэн ирлээ

15 цагийн өмнө өмнө

Цахилгаан хязгаарлах газрууд /2025.06.02/

15 цагийн өмнө өмнө

Барс-2 захаас Хархорин зах хүртэл, 10-р хорооллын авто замын урд хэсгийн хэрэглэгчдийн халуун ус тасална

15 цагийн өмнө өмнө

Таван шар мэнгэтэй хар бар өдөр

16 цагийн өмнө өмнө

Бороо орохгүй, өдөртөө 15-17 хэм дулаан байна

1 өдрийн өмнө өмнө

Фото мэдээ: Уолт Диснейн үлгэрийн баатруудын “Magic Dream” парад

1 өдрийн өмнө өмнө

Дорнод бүсийн аварга багаар Индиана Пэйсэрс баг тодорлоо

1 өдрийн өмнө өмнө

Хүүхдийн баяраар “Монгол хүүхдүүд 2025” нэгдсэн арга хэмжээг төв талбайд зохион байгуулна

1 өдрийн өмнө өмнө

Анх удаа Парисийн Жермен баг Аваргуудын лигийн аврага баг боллоо

1 өдрийн өмнө өмнө

Өнөөдөр нийтийн тээврийн дөрвөн чиглэлд өөрчлөлт орно

1 өдрийн өмнө өмнө

Хүүхдийн эрхийг хамгаалах өдрийг тохиолдуулан мэндчилгээ дэвшүүллээ

1 өдрийн өмнө өмнө

Өдөртөө 13-15 хэм дулаан байна

2025-05-30 өмнө

“Ногоон дэлхий – Бидний ирээдүй” хүүхдийн бүтээлийн уралдаан амжилттай зохион байгуулагдлаа

2025-05-30 өмнө

УИХ-ын дарга “Огцрох амархан” жагсагчдын төлөөлөлтэй уулзлаа

2025-05-30 өмнө

Ховор элементээр “хэн” хамгийн баян бэ?

2025-05-30 өмнө

Баялаг дагасан парадокс ба улс төрийн хайчин дундах парламент

2025-05-30 өмнө

Барс-Хархорин, 10-р хорооллын урд хэсгийн хэрэглэгчдийн халуун ус тасална

2025-05-30 өмнө

Үс засуулвал бие эрхтний хүч сайжирна

САНАЛ БОЛГОХ
2025-05-28 өмнө

Улаанбурханы 3683 тохиолдол батлагдлаа

2025-05-27 өмнө

“Хүүхдийн төлөө-миний сонголт” 30 хоногийн аян эхлүүллээ

2025-05-27 өмнө

Б.Одбаяр: Гол гудамж, замыг шинэчлэхдээ полимер битум материалыг ашигласнаар дахин дугуйн мөрний ховил үүсэхгүй

2025-05-27 өмнө

Салбарын хяналтын газрын албан хаагчид “Зөрчлийн бүртгэл, мэдээллийн нэгдсэн сан”-г хэрэглээнд нэвтрүүлэх нь сургалтад хамрагдаж байна

2025-05-27 өмнө

П.Цагааны “Гэгээ ’96 он” номын нээлт боллоо

2025-05-28 өмнө

Баталгаагүй тураах эм, бэлдмэлд улс орнууд ямар зохицуулалт хийдэг вэ?

2025-05-27 өмнө

БЗД-ийн 19 дүгээр хорооны цэцэрлэгийн барилгын ажил 85 хувьтай үргэлжилж байна

2025-05-28 өмнө

Зуны тэргүүн сарын шинийн 1

2025-05-27 өмнө

Сэлбэ голын үерийн хамгаалалтын далангийн ажил 80 гаруй хувьтай үргэлжилж байна

2025-05-28 өмнө

Цахилгаан хязгаарлах газрууд /2025.05.28/

2025-05-28 өмнө

Оройдоо дуу цахилгаантай бага зэргийн аадар бороо орно

2025-05-27 өмнө

11 дүгээр сургуулийн уулзвараас Цэцэг төвийн уулзвар хүртэлх замыг хэсэгчлэн хааж, шинэчилнэ

2025-05-27 өмнө

Эрдэнэтолгойн уулзвараас Шархадны эцэс хүртэлх авто замыг шинэчлэв

2025-05-27 өмнө

“ТЭЦ-5” дулааны цахилгаан станцын төсөлд хувийн хэвшлийн түншлэгч сонгон шалгаруулна

2025-05-27 өмнө

Аж ахуйн нэгжүүдийг харилцан ашигтай хамтран ажиллахыг уриаллаа

2025-05-27 өмнө

Хууль зүй, дотоод хэргийн сайд О.Алтангэрэл хуулийн төслүүдийг өргөн мэдүүллээ

2025-05-27 өмнө

Барилгын тусгай зөвшөөрлийн шинэ журам ирэх сараас хэрэгжиж эхэлнэ

2025-05-28 өмнө

Австри Улсын Ерөнхийлөгч гэргийн хамт дурсгалын мод тарилаа

2025-05-27 өмнө

Чөлөөт, сонгомол бөхийн дэлхийн чансааны оноо олгох олон улсын тэмцээн “Буянт-Ухаа” спортын ордонд болно

2025-05-27 өмнө

Цахилгаан дугуй (суррон), цахилгаан скүүтерийн хэрэглээг зохицуулах талаарх хэлэлцүүлэг боллоо

2025-05-28 өмнө

Бүгд Найрамдах Австри Улсын Ерөнхийлөгч Чингис хаан үндэсний музейд зочиллоо

2025-05-28 өмнө

Ажлын хэсэг болон байнгын хороодын хуралдааны тов, хэлэлцэх асуудлууд /25.05.28/

2025-05-27 өмнө

У.Хүрэлсүх, Александр Ван дер Беллен нар мэдээлэл хийлээ

2025-05-27 өмнө

Цахилгаан хязгаарлах газрууд /2025.05.27/

2025-05-30 өмнө

“Ногоон дэлхий – Бидний ирээдүй” хүүхдийн бүтээлийн уралдаан амжилттай зохион байгуулагдлаа

2025-05-30 өмнө

Ховор элементээр “хэн” хамгийн баян бэ?

2025-05-30 өмнө

Үс засуулвал бие эрхтний хүч сайжирна

2025-05-30 өмнө

Барс-Хархорин, 10-р хорооллын урд хэсгийн хэрэглэгчдийн халуун ус тасална

2025-05-30 өмнө

Баялаг дагасан парадокс ба улс төрийн хайчин дундах парламент

2025-05-30 өмнө

Бороо орохгүй, өдөртөө 12-14 хэм дулаан байна

Бидний тухай Редакцийн бодлого Сурталчилгаа байршуулах Холбоо барих Дээшээ буцах


Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.